20-11-2018 om 19:53:20 | Erwin Vaneveld

10 Praktische tips om meer uit de feestdagen te halen

10 Praktische tips om meer uit de feestdagen te halen

In november barst de drukte los met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en natuurlijk Kerst! De feestdagen worden steeds belangrijker voor webshoppers en webshophouders. Naar verwachting wordt voor de Nederlandse e-commerce een totale omzet van 7.6 miljard euro verwacht in de feestmaanden. 

 

1. Zorg dat je webshop op en top in orde is

De feestdagen in het algemeen kunnen een groot aantal bezoekers aantrekken, is jouw webwinkel daar klaar voor? Zijn de producten op voorraad en kan de verzendbelofte worden nagekomen? Zorg er voor dat de webwinkel aan de voorkant én achter de schermen helemaal up-to-date is. Check je webwinkel nog eens op mobiel om te kijken of deze er goed uit ziet!

 

2. Geef je webshop een Feestdagen uiterlijk

Zorg voor winterse sferen op je webshop. Verander bijvoorbeeld je achtergrond of maak mooie banners met impressies van feestdagen. De link tussen feestdagen en cadeaus moet gelegd worden! Zorg dat je deze style doortrekt naar uitingen via social media en nieuwsbrieven. 


3. Plan en stuur nieuwsbrieven

De meest succesvolle webshops sturen op zijn minst elke maand wel een aanbieding via een nieuwsbrief. Zeker met de feestdagen verwachten bezoekers gewoon een nieuwsbrief met aanbiedingen. Bekijk van te voren goed op welke feestdag je welke artikelen gaat promoten! Zet eventueel de add-on nieuwsbrief pop-up aan om meer ingeschreven leden te werven. 


4. Gebruik Social Media 

Vanaf begin november beginnen mensen met inkopen voor de feestdagen. Begin daarom vroeg met het bedenken van pakkende berichten en wees actief via Facebook en Instagram. Het beste is dat deze campagnes van te voren al goed ingepland kunnen worden. De berichten moeten bezoekers triggeren om naar de webshop door te klikken. 


5. Promoot korting of coupons via de promotiebanner

Feestdagen draaien voornamelijk om kortingen en coupons. Prijs bepaalde artikelen af of verspreid coupons. Gebruik bijvoorbeeld de promotiebanner om constant een kortingscode te tonen. Deze promotiebanner kunt u in de backoffice vinden onder website uiterlijk, promotiebanner. Feitelijk kan een bezoeker er niet meer omheen. Overal verschijnt onder het dropdown menu een balk met deze tekst of coupon code!


6. Gratis verzenden promoten middels de (gratis) add-on Winkelwagen Extended

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Gratis verzenden is belangrijk. Breng dit extra onder de aandacht. Wij hebben hier een gratis add-on voor gemaakt namelijk winkelwagen extended. Wanneer je bij een verzendmodule een bedrag bij 'Gratis verzending' hebt ingevuld wordt dit in de winkelwagen extra onder de aandacht gebracht.


7. Gebruik USP's bij Artikelen

Je hebt vast Unique Selling Points? Achteraf betalen, voor 16:00 uur bestellen is morgen in huis, gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag. Promoot dit via USP's. Deze verschijnen dan onder de winkelwagen knop op de artikelpagina. Je kunt USP's vinden in de backoffice, tekstmanager, artikelpagina USP's.


8. Extra Service

Bied de mogelijkheid aan om het bestelde artikel in te pakken met cadeauverpakking. Maak hiervoor een optie met een eventuele meerprijs. Wellicht een extra gadget weggeven bij een aankoop? Maak dan gebruik van de add-on 'Gratis artikel meebestellen'.

 

9. Een goed doel sponsoren

Mensen zijn tijdens de feestdagen extra gevoelig voor goede doelen en het delen met minder bedeelden. Je kunt bijvoorbeeld promoten dat je (gedurende de feestdagen) bij iedere aankoop een klein deel aan een goed doel schenkt. Dit kan voor de klant nou net dat extra puntje zijn om bij jou te bestellen.  

 

10. Behoud de klant ook na de feestdagen

Heb je een order gehad? Fantastisch, nu is het zaak deze zorgvuldig af te handelen en te zorgen voor een herhaalaankoop. Kom je beloftes na en geef duidelijk inzicht in de status van de order en het pakket! Zeker tijdens de feestdagen willen mensen op tijd hun pakket in huis hebben. Zorg altijd voor duidelijke communicatie op je webshop. Zorg daarnaast voor goede bereikbaarheid! Een snelle en juiste reactie op vragen van klanten is cruciaal zeker tijdens de feestdagen. 

Verpakking is veel meer dan alleen bescherming. Een mooie verpakking zorgt voor veel beleving en draagt bij aan de shop-ervaring. Daarnaast wordt het toevoegen van een kaartje met een persoonlijke boodschap vaak enorm gewaardeerd.

Tot zover deze 10 tips waar je rekening mee kan houden tijdens de feestdagen.