31-05-2017 om 12:41:22

Meer bezoekers door deze SEO tips


Meer bezoekers in je webwinkel met deze 10 SEO tips
 

Je hebt niets aan een mooie shop met een geweldig productaanbod als niemand deze weet te vinden. Om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken kun je natuurlijk gaan adverteren. Maar wat op de lange termijn veel zinvoller is, is SEO: zoekmachine optimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat je hoger in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten in zoekmachines komt. In dit artikel lees je 10 SEO tips waardoor je webwinkel beter vindbaar wordt en je meer bezoekers trekt.


1. Begin met een zoektermen analyse
 

Voer altijd een zoektermen analyse uit voordat je de webwinkel gaat optimaliseren. Zo kun je later gericht te werk gaan en bespaar je jezelf een hoop tijd. Zoek in de zoekwoordplanner van Google naar interessante zoektermen over jouw onderwerp. Je ziet hier bovendien precies hoe vaak er maandelijks op deze termen gezocht wordt. Voor algemene zoekwoorden zoals ‘kinderkleding’ is het vanwege de enorme concurrentie heel lastig om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Kies daarom liever voor wat specifiekere zoektermen, zoals ‘kinderkleding webshop’ of ‘Cars kinderkleding’.


2. Optimaliseer foto’s en afbeeldingen
 

Besteed extra aandacht aan de foto’s in je webwinkel. Geef ze een goede bestandsnaam. Dus niet ‘foto1.jpg’ maar bijvoorbeeld ‘iPhone-hoesje-blauw.jpg’. Zorg er daarnaast voor dat de afbeeldingen het juiste formaat hebben voordat je ze naar de webwinkel upload. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede, een punt dat ook meetelt voor SEO. Geef tot slot elke afbeelding in je webwinkel een alt-tag waarin je de naam van het product, het merk en eventueel een zoekterm opneemt. De alt-tag zorgt ervoor dat jouw producten ook via de afbeeldingen in zoekmachines gevonden worden.


3. Schrijf je eigen productteksten
 

Neem nooit zomaar de productteksten van je leverancier over. Als twee webpagina’s exact dezelfde tekst bevatten dan komt slechts een daarvan hoog in de zoekresultaten, en dat is waarschijnlijk niet de pagina uit jouw webwinkel. Schrijf dus voor elk product een unieke tekst waarin je ook de zoektermen een aantal keer laat terugkomen. Onthoud dat deze teksten in de eerste plaats voor de bezoekers zijn. Geef dus voldoende informatie, maak de lezer enthousiast over het product en stimuleer hem om op de bestelknop te klikken.


4. Gebruik eenvoudige en duidelijke url’s
 

Geef de categorie- en productpagina’s in je webwinkel korte en duidelijke url’s. Verwerk ook hier zoektermen of merken in. Dit maakt de structuur van de website overzichtelijker en beter indexeerbaar voor zoekmachines. Lange url’s die veel cijfers of leestekens bevatten kunnen bovendien bezoekers afschrikken. Een goede url structuur voor je webwinkel is bijvoorbeeld: www.webwinkel.nl/product-categorie/product/.


5. Vul voor elke webpagina de metatitel en -beschrijving in
 

In de webwinkelsoftware kun je per pagina de metatitel en metabeschrijving invullen. Dit zijn de teksten die in de zoekresultaten getoond worden, samen met de link naar je webwinkel.

Denk goed na over deze teksten. Schrijf een korte en duidelijke titel met daarin de naam van het product, de belangrijkste zoekterm en eventueel het merk. Hiermee laat je zowel bezoekers als zoekmachines weten waar een bepaalde pagina over gaat. In de metabeschrijving kun je vervolgens meer informatie geven. Neem ook een call to action op, om bezoekers te stimuleren om juist op jouw link te klikken. Maak de metatitel en –beschrijving niet te lang. Om te voorkomen dat de teksten worden afgebroken – ook op mobiele apparaten – houd je een veilig maximum aan van 55 tekens voor de titel en 100 tekens voor de beschrijving.


6. Voorzie de categoriepagina’s van voldoende tekst
 

Maak landingspagina’s van de verschillende categorieën in je webwinkel. Voeg een uitgebreide tekst toe waarin je de belangrijkste zoektermen een aantal keer laat terugkomen. Eventueel plaats je (een deel van) deze tekst onder de producten op de pagina, zodat deze de meeste aandacht krijgen. Landingspagina’s kun je ook maken voor de verschillende merken in je webwinkel. Geef elk merk een eigen – geoptimaliseerde – pagina. Dit helpt zowel bezoekers als zoekmachines.


7. Maak de navigatie eenvoudig en helder
 

Bezoekers in je webshop willen zo snel mogelijk het product of de informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn. Eindeloos moeten klikken vindt niemand fijn. Zorg er dus voor dat alle pagina’s en producten binnen een beperkt aantal klikken bereikbaar zijn. Richt het menu logisch in en sorteer grote menu’s op alfabetische volgorde. Maak ook filteren en sorteren van de producten mogelijk en zorg voor een goede zoekfunctie in je webwinkel.


8. Maak interne links in je webwinkel
 

Plaats op productpagina’s links naar andere pagina’s of producten. Deze interne links zorgen voor meer gebruiksvriendelijkheid en zorgen ervoor dat de belangrijke pagina’s in je webwinkel nooit verder dan een paar muisklikken weg zijn. Verwerk de links in de tekst of plaats een aantal gerelateerde of bijpassende producten op de productpagina. Geef tekstlinks een goede ankertekst met zoektermen die beschrijven waar je precies naar toe linkt.


9. Zet linkbuilding in voor meer bezoekers in je webwinkel
 

Je webwinkel optimaliseren doe je maar voor een deel in de webwinkel zelf. Een ander – heel belangrijk – onderdeel speelt zich af buiten de webwinkel. Dit is linkbuilding. Hierbij ga je op zoek naar websites die een link naar jouw webwinkel willen plaatsen. Probeer voor alle belangrijke pagina’s in je webwinkel links op andere websites te krijgen, dus niet alleen voor de homepage, maar juist ook voor dieper gelegen pagina’s. Alleen links van betrouwbare en relevante websites zijn waardevol.

Linkbuilding kun je als volgt aanpakken:
– Zoek naar websites en blogs die aansluiten bij jouw onderwerp en vraag de eigenaar of deze een link naar je webshop wil plaatsen.
– Maak content die het waard is om gedeeld te worden. Verspreid deze zoveel mogelijk via je eigen netwerk en moedig lezers aan om de informatie te delen.
– Ga gastbloggen. Je schrijft dan een blog voor een andere website, waarbij een link naar jouw webwinkel geplaatst wordt.
– Verstuur persberichten. Deze worden vaak door verschillende websites opgenomen, wat je een aantal mooie links kan opleveren.
– Wees actief op blogs, fora en social media. Reageer op updates en artikelen van anderen. Hier kun je vaak je website invullen, waardoor elke reactie je een link oplevert.

Ga altijd voor kwaliteit. Beter 1 goede link op een populaire en relevante website, dan 10 flutlinks.


10. Maak goede content
 

Het maken van goede content is al een tijdje een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren. Denk daarbij aan het toevoegen van teksten in je webwinkel: achtergrondinformatie, tips, handleidingen en antwoord op vragen die spelen bij je doelgroep. Schrijf artikelen die de moeite waard zijn om te lezen en te delen. Hoe vaker jouw artikel door je doelgroep gedeeld wordt, des te groter het bereik en des te beter het is voor je positie in zoekmachines.

Met deze 10 SEO tips komt je webwinkel hoger in de zoekresultaten en trek je meer bezoekers. Heb je zelf nog een tip of juist een vraag, laat dat hieronder bij de reacties weten. Mocht je meer informatie willen, kijk dan ook eens op: https://www.succesmetjewebshop.nl

Succes!