31-05-2017 om 12:48:24

5 e-commerce trends 2015

Wij volgen met veel aandacht en interesse de ins en outs van de e-commerce branche. Er gebeurd veel; technische ontwikkelingen gaan razendsnel en tegelijkertijd wordt de klant veeleisender. We hebben tijdens de beurs goed opgelet en ook de verschillende belangrijke blogs in de gaten gehouden. Hier leest u over de, volgens ons, belangrijkste trends op gebied van e-commerce.

 

1 M-commerce

 

Ook al is mobile commerce niet nieuw, er zijn nog veel webwinkels die nog geen mobiele shopervaring bieden aan hun klanten. We kunnen het niet meer ontkennen: mobiel wordt de norm. De verwachting is dat in 2018, 49% van de online betalingen op een mobiel device worden afgerond. Vorig jaar was dit nog ‘maar’ 12 procent van de online consumentenbestedingen in Nederland.

Het is een logische ontwikkeling: we doen steeds meer mobiel en onderweg. Een responsive website is volgens ons een must voor elke webshop. Daarnaast is het belangrijk om de gehele mobiele beleving te optimaliseren. Afrekenen en inrichting veranderen mee. Lees verder voor invloeden van m-commerce op presentatie en het afrekenproces.

 

 2 Content is King
 

Het afgelopen jaar is het duidelijk geworden dat het Google steeds beter lukt om content niet alleen te beoordelen op de relevantie van de trefwoorden, maar ook op de kwaliteit van de content. De zogenaamde Google ‘Panda-update’ heeft ervoor gezorgd dat kwalitatief goede content hoger word gerankt.  De ‘Penguin update’ een paar jaar later zorgde er voor dat het gebruik van overmatig veel key words en links in teksten, negatieve gevolgen voor de zoekresultaten heeft. Toch zien we het nog steeds veel om ons heen. Google verlangt relevante content en straft de truckjes hard af, niet doen dus!

 

Maar wat moet je dan wel doen? Zelf je teksten schrijven, niet voor Google maar voor je klant. Google wil namelijk de beste resultaten voorschotelen aan de gebruikers. Richt je dus op de klant en niet op Google. Doe je dat goed? Dan ben je vanzelf goed bezig.

 

Let er in elk geval op dat u relevante én unieke content heeft binnen uw webshop. Kopieer niet van de leverancier maar schrijf zelf teksten met een eigen karakter. Het is belangrijk dat u bepaald wanneer u conversiegericht schrijft, en wanneer u dit juist niet moet doen. Consumenten zijn steeds vaker juist allergisch voor verkooppraatjes. Houd het daarom bij content met een toegevoegde waarde. Inspireer, verras en geef geest aan uw teksten. Vooral als u een schrijft voor een blog.

Sprekende content is niet vanzelfsprekend en ook niet iedereen heeft talent. Toch adviseren wij om aandacht te geven aan uw teksten en hulp in schakelen als dit nodig is, content marketing wordt heel belangrijk in 2015!

 

3 Less is more
 

Door de mobiele revolutie van de laatste jaren is de beschikbare ruimte van je webshop ineens gekrompen. Gebruikersschermen worden steeds kleiner. Daarom moeten de meeste webwinkels in 2015 kritisch naar hun webshop kijken. We zien veel shops met eindeloos veel categorieën, lappen tekst en brede pagina’s. Onze tip: richt uw webwinkel zo in dat de mobiele presentatie aantrekkelijk is voor uw bezoeker. Stel uw product centraal bij het inrichten van uw webshop. Door een overzichtelijk uiterlijk vindt uw klant zijn weg naar uw producten en uiteindelijk het afrekenproces. Help hierbij door duidelijke te categoriseren, een filter functie aan te bieden en kritisch te kijken naar uw voorraad. Keuzestress verlaagt de conversie en dat is natuurlijk niet de bedoeling van al die mogelijkheden.

 

4 Zorgeloos bezorgen
 

Online winkelen moet gemakkelijk zijn, de consument wil zich liever niet in bochten hoeven wringen om thuis te zijn als het pakketje wordt bezorgd. Klanten van webwinkels verwachten steeds meer dat hun bestellingen snel en flexibel worden bezorgd. In grotere steden zien we dan ook steeds vaker dat webwinkels nog dezelfde dag bezorgen.
Logistiek is er steeds meer mogelijk: bezorging in de avond, op zondag en de eerste pakketjes zijn al per drone bezorgd.

 

Ook verwachten wij dat meer webwinkels gebruik gaan maken van afhaalpunten en kluisjes waar bezorgers bestellingen veilig kunnen achterlaten. PostNL en DHL presenteerden hun kluisjes tijdens de Webwinkel Vakdagen.
 

 5 Betaalgemak
 

Een van de belangrijkste afhaak momenten in het online bestelproces is de betaling. Natuurlijk bedenkt een deel van uw bezoekers zich zodra ze de ‘pijn’ van het betalen gaan voelen: kijken, kijken maar niet kopen. Maar de belangrijkste reden is dat online betalen vaak nog ingewikkeld is. Zeker op een smartphone of tablet. Bijna de helft van de klanten haakt af wanneer het mobiele afrekenproces te moeilijk is.

 

Een overzichtelijke uitcheckpagina is een must voor elke webwinkel. One Page Checkout geeft uw webshop een overzichtelijk afrekenproces. Óók op de mobiel. Verder is het ook raadzaam om uw bezoekers te laten zien dat het afrekenen bij u veilig is. Met een SSL certificaat zijn alle gegevens beveiligd en dat ziet uw klant ook.