31-05-2017 om 12:38:47 | Yuri Nanninga

Onderscheidend vermogen


Lees in dit blog hoe jouw webwinkel met kop en schouders boven de concurrentie kan uitstijgen! Ik begin maar gelijk met de uitspraak: “Iedereen wil onderscheidend zijn van de concurrenten, echter weinigen zijn het ook echt”. Hoe dit komt zal ik later in dit blog uitleggen. Eerst wil ik de voordelen benoemen van webwinkels die zich onderscheidend profileren.


Klanten zullen jouw webshop verkiezen boven de concurrentie!


Dit is een duidelijk statement. Je wilt uiteraard meer bezoekers en conversie dan de directe concurrentie. Dit is meestal eenvoudig te bereiken zonder het volledig afdragen van jouw omzet aan Google en/of Marketingcampagnes. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar ons blogartikel “Meer bezoekers door deze SEO tips”. Hier staan meerdere tips in over hoe jij bovenaan Google kan komen te staan.


Je krijgt invloed in jouw vakwereld!


Hier houdt eigenlijk niemand rekening mee. Echter kan het wel ontzettend leuk zijn voor jou als webwinkeleigenaar. Zodra jij je onderscheidt met jouw webwinkel, zullen andere webwinkeleigenaren, vakbladen (Twinkle, Emerce) en zelfs tv-programma’s (RTL-Z, RTL Lifestyle) contact met jou gaan opnemen om jouw tips, trucs, visie en inzichten te delen.


Jouw webwinkel is uniek!


Jouw webshop is de enige die een product op die manier aanbiedt, met die uitzonderlijke verzendopties en oneindige artikelopties tegen een meer dan goede prijs en een zeer persoonlijk aftersales traject. Klanten van fysieke winkels zijn steeds vaker op zoek naar boutique waar nog wordt getrakteerd op een kopje koffie bij binnenkomst en waar unieke items bij elkaar geshopt kunnen worden. Deze trend speelt ook bij webwinkels. Webshops zoals Wehkamp.nl en Mediamarkt.nl worden vaak te onoverzichtelijk, te onpersoonlijk en vaak ook te groot bevonden. Klanten geven hun geld liever uit aan de webwinkelier welke tegen dit soort gigastores knokt.


Mond op mond reclame is de beste reclame!


Zodra jij een unieke winkelervaring aanbiedt beginnen klanten dit vanzelf te verspreiden naar andere consumenten. Je kan hierop inspelen door gebruik te maken van Social Media, door middel van een kleine besteding van slechts enkele euro’s kun je al zeer gemakkelijk de vrienden van jouw volgers benaderen met gerichte reclame voor jouw webwinkel. Als dit wordt gecombineerd met bijvoorbeeld de add-on Like voor korting in de webwinkel, zul je merken dat de bezoekersaantallen al snel zullen stijgen en daarmee ook uiteindelijk de omzet.


De power van persoonlijk!


Wat steeds vaker gebruikt wordt door de kleinere webshops is bijvoorbeeld de persoonlijke aanpak. Een voorbeeld van een persoonlijke aanpak is een handgeschreven kaartje toevoegen in het pakketje, waarop staat vermeld dat je de klant wilt bedankt voor de bestelling en hem of haar heel veel plezier toewenst met het bestelde product. Zie de afbeelding hiernaast ter verduidelijking. Dit is een stukje klantbeleving waar grote webwinkels als Bol.com of Coolblue.nl nog wat van zouden kunnen leren. In plaats van een kille en onpersoonlijke pakbon en/of een standaard folder waar producten in staan die je niet interessant vindt, juist een handgeschreven en hartverwarmend kaartje ontvangen.

 


“Iedereen wil onderscheidend zijn van zijn concurrenten, echter weinigen zijn het ook echt.”


Het probleem bij webwinkels is vaak dat zij niet uniek willen zijn. Het belangrijkste is snel geld verdienen en er wordt weinig tot geen moeite gedaan om een ultieme shopping experience aan te bieden. Veel van deze webwinkels maken gebruik van dropshipping en kopiëren de productbeschrijving en productfoto’s rechtstreeks van de leverancier. Natuurlijk is dit efficiënt. Er is alleen een groot nadeel, Google straft hierop af. Dubbele content op internet zorgt ervoor dat Google maatregelen neemt en jouw ranking hierdoor afneemt. Nog een nadeel wat hieruit voortkomt is dat klanten zoeken op een bepaalde omschrijving, er worden 100 shops weergegeven en vaak wordt de eerste shop uit de lijst gekozen. Deze ranking wordt gekocht door duizenden euro’s aan Google Adwords te spenderen. Dus pas de productbeschrijvingen aan en omschrijf zo volledig mogelijk. Maak je eigen productfoto’s. Foto’s zijn uiterst belangrijk voor de klantbeleving. Je verkoopt namelijk iets wat de klant niet aan kan raken. Hierdoor dien je de klant te voorzien van een optimale kijkervaring. Leg bijvoorbeeld uit waarom de klant jouw product nodig heeft en waarom het bij jou moet worden gekocht. Wat onderscheid jouw webwinkel van de massa? Lees ons blogartikel: “Uw bezoekers omzetten in klanten”.

Tot slot zou ik graag jullie mening willen horen over unieke klantbelevingen welke jullie zelf gehad hebben. Laat een comment achter! Veel plezier met onze verdere blogs!