30-12-2015 om 12:43:30

De belangrijkste e-commerce trends voor 2016


Het einde van het jaar is bijna aangebroken en daarmee staat ook het begin van 2016 voor de deur, een jaar waarin weer een hoop staat te gebeuren. We zijn inmiddels wel gewend dat de e-commerce wereld zich pijlsnel ontwikkeld. Stilstaan is achteruitgang! Daarom hebben we de – volgens ons – belangrijkste trends voor 2016 op een rijtje gezet.
 

SEO
 

Wat gaat er in 2016 gebeuren op gebied van SEO? Afgelopen jaar zijn er een aantal verschuivingen ingezet die zich in 2016 nog meer gaan manifesteren.

Door verbetering van de algoritmes van Google kunnen langere zoektermen gebruikt worden. Daarmee word het gebruik van zoektermen in teksten minder belangrijk en gaat het denken in onderwerpen een grotere rol spelen. Langere teksten scoren over het algemeen ook beter in Google.

We zien ook een verschuiving van SEO naar content strategie. Met sterke content scoort u  beter dan met alleen zoektermoptimalisatie. Probeer content daarom zo goed mogelijk af te stemmen op de zoekintentie van uw klant of bezoeker.


Mobiel
 

Het hebben van een mobile website was vorig jaar nog een trend, maar vandaag de dag echt een must.

In 2015 heeft Google de mobile friendly update gelanceerd die de ontwikkeling van mobile sites in een stroomversnelling heeft geplaatst. Als uw webshop in 2016 niet mobiel of responsive is, loopt u bezoekers mis! Mobielvriendlelijke websites krijgen namelijk voorrang in de zoekresultaten.

Daarnaast is het ook voor de ervaring van de bezoeker belangrijk dat uw webwinkel ook op een mobiel of tablet een goede user experience brengt.


Video marketing
 

Marketingtrends wijzen unaniem op meer online video. Video is een krachtig medium omdat het in een korte tijd veel kan vertellen, een persoonlijk en onderscheidend karakter heeft en omdat een video binnen sociale media zeer effectief in te zetten is. De vraag is dus niet of, maar hoe u video inzet. Dus investeer in 2016 in een (actie) camera en ga aan de slag met een how-to video, een product demonstratie of een ander idee!


Customer journey
 

Het kennen van de klantreis van uw eigen klanten is op dit moment heel erg belangrijk. Online kan elke klik worden gemeten en daarom is het mogelijk om uw site zo in te richten dat uw klant de ultieme customer journey beleeft en daarmee zal uw conversie vervolgens stijgen.

Door alle kanalen en contactmomenten op elkaar aansluiten stelt u de klant centraal, en dat zorgt voor blije klanten. Om de klantreis echt te verbeteren, moet u de klant kennen. Wat zijn hun wensen en behoeften?


Logistiek als service
 

Bezorging is een groot onderdeel van de customer journey. De webwinkel zal een steeds grote rol spelen, ook in het laatste deel van de bezorging dat nu door communicatie met bijvoorbeeld track en trace e-mails nog vaak wordt opgeëist door de bezorg dienst

Tegelijkertijd worden de verzendmogelijkheden breder. Als onderdeel van de beste klantervaring is het voor de klant belangrijk dat hij een bezorgmoment kan kiezen en flexibele mogelijkheden heeft. Same day delivery, zondag levering en bezorgen op afhaalpunt zijn mogelijkheden waar de consument behoefte aan heeft.

In 2016 wordt logistiek een service in plaats van een kostenpost. Het is voor webwinkels een flinke uitdaging om de behoefte van de klant centraal te stellen in dit proces, maar het levert wel een ervaring die de beleving van de klant drastisch beïnvloedt.