31-05-2017 om 12:45:38

Wettelijke verplichtingen van webwinkels bij een retourzending


‘Webwinkels overtreden massaal de wet’ kopten deze week de nieuwspagina’s. Niet bepaald een uitspraak die de reputatie van de e-commerce goed zal doen. Maar welke wetten worden er nou eigenlijk zo massaal overtreden? We hebben ons verdiept in het onderzoek en de wettelijke verplichting voor u als webwinkelondernemer.
 

De consumentenbond kwam met cijfers naar aanleiding van een onderzoek onder webwinkels. Voor het derde jaar op een rij blijkt dat meer dan de helft van de webwinkels zich niet houdt aan de wettelijke regels die gelden bij het retour zenden van aankopen.  Het onderzoek is uitgevoerd onder 200 mode webwinkels. De Consumentenbond plaatste per webwinkel 3 verschillende bestellingen en stuurde de spullen binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen weer terug.


Waar moet u zich als webwinkelier aan houden?
 

U moet uw klant op tijd terug betalen. Niet, zoals veel mensen denken, 14 dagen na ontvangst van de retourzending maar 14 dagen na de melding van retour.

Bezorgkosten retour

Wanneer de gehele bestelling terug wordt gestuurd, moet het aankoopbedrag inclusief eventueel betaalde bezorgkosten terug worden gestort.

Het advies van de consumentenbond is:

  • Google eerst of er klachten zijn over de betreffende winkel.
  • Betaal bij onbekende webwinkels niet vooruit en anders zeker geen grote bedragen.
  • Wil je discussie over het terugbetalen van de bezorgkosten bij een retourzending voorkomen: koop bij een webshop die gratis bezorgt. Daar zijn er genoeg van.

Tja.. de veilige weg zal de consument dan toch leiden naar grotere webwinkels die het zich kunnen veroorloven om gratis te bezorgen. Zonde, want juist de kleinere webwinkels hebben veel te bieden! De mogelijkheid om achteraf te betalen is gelukkig een makkelijke oplossing om uw klant een gevoel van zekerheid te bieden.

Wat opvallend is, is dat de overheid het zelf ook niet zo nauw lijkt te nemen met haar eigen regels. De webwinkel waarin men staatsportretten van onze Koning kan bestellen voldoet niet eens een beetje aan de informatieplicht. De portretten waren ons iets te duur voor een testbestelling maar iets doet ons vermoeden dat op tijd terugbetalen en bezorgkosten retour misschien ook niet helemaal vlekkeloos zal verlopen.

Misschien zijn de regels en wetten lastig om allemaal na te komen? Maar het is nu eenmaal zo dat webwinkeliers zich hebben te houden aan de wet. Alle webwinkels die de regels aan hun laars lappen, bezorgen de branche een slechte reputatie en snijden zichzelf in de vingers omdat de consument ook steeds beter op de hoogte is van de regels.

Voor meer informatie klik hier

 

EINDE

 

15-9-2015 Aanvulling met dank aan Carolien Brama-Rijkers van www.swimmerezwemsport.nl:

Terugbetalen van retour-producten moet binnen 14 dagen de tijd, vanaf retour melding. Hierbij wordt wel opgemerkt dat als het product nog niet ontvangen is, er gewacht mag worden met terugbetalen tot het product ontvangen is of de consument heeft aangetoond dat het is teruggestuurd. De consumentenbond vergeet dit te vermelden.