27-11-2015 om 12:44:15

Haal meer uit Black Friday en Cyber Monday


Het is vandaag Black Friday, een berucht Retail fenomeen overgewaaid uit Amerika. Black Friday en Cyber Monday (op aanstaande maandag) worden steeds populairder voor het doen van de Sinterklaas en kerst inkopen. Hoe speelt u als webwinkelier in op deze trend?
 

Ook in Nederland
 

Black Friday is altijd op de vrijdag na Thanksgiving. Hoewel we in Nederland geen Thanksgiving vieren, is de zoekterm ‘Black Friday’ steeds populairder in Nederland en het zal u niet ontgaan zijn dat steeds meer (web)winkels inspelen op deze trend. Ook de online tegenhanger Cyber Monday wint bekendheid en wordt elk jaar door meer webwinkels ingezet.

In de Holiday Shopping Prediction van Adobe Digital Index, wordt voor de Nederlandse e-commerce een totale omzet van 5.6 miljard euro verwacht in november en december. Black Friday en Cyber Monday zijn voor webwinkels een goede gelegenheid om klanten te trekken die hun december inkopen gaan doen en tot 21% meer uitgeven in deze periode.
 

5 tips om het maximale uit Black Friday en Cyber Monday te halen
 

Klaar voor de drukte
 

Black Friday en Cyber Monday kunnen een groot aantal bezoeker aantrekken, is jouw webwinkel daar klaar voor? Zijn de producten op voorraad en kan de verzend belofte worden nagekomen? Zorg er voor dat de webwinkel aan de voorkant én achter de schermen helemaal up-to-date is.
 

Mobiel vriendelijk
 

Steeds meer aankopen worden mobiel gedaan. Daarom is het belangrijk dat de webwinkel er ook op de mobiel goed uit ziet. Check daarom uw webwinkel op uw mobiel en maak zo nodig aanpassingen.


Couponcodes en kortingen
 

U kunt er voor kiezen om bepaalde producten af te prijzen of een korting op het gehele assortiment te geven. Voor de laatste optie is het verstandig om couponcodes te maken die u kunt verspreiden, bijvoorbeeld via social media (met de juiste hashtags!)of e-mailcampagnes.
 

Bezorgen
 

Veel webwinkels bieden vandaag en maandag gratis verzending aan. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat consumenten liever van gratis verzending profiteren dan van 10 dollar korting. Zo vlak voor de feestdagen is ook Same Day Delivery van toegevoegde waarde. Vandaag besteld en vandaag of morgen in huis, is vooral vlak voor de feestdagen een belangrijke USP.


Optimaliseer uw e-mailcampagne
 

Attendeer uw klanten op de aanbiedingen via een e-mail campagne. Zorg er dan ook voor dat er een heldere Call To Action in verwerkt zit zodat klanten direct naar de webshop kunnen klikken. Omdat in Nederland het concept nog nieuw is, is een e-mail een uitgelezen kans om uw klanten uit te nodigen om zijn of haar kerstinkopen bij u te doen. Ook na Cyber Monday zijn nog veel Nederlandse consumenten op zoek naar de beste kerst en Sinterklaas cadeautjes. Plan dus gerust meerdere e-mails voor de aankomende weken.

 

Infographic_blackfriday-595x2702