13-04-2016 om 12:41:35

Conversie verhogen via YouTube


Dat het gebruik van social media de verkoop kan verbeteren is ongetwijfeld bij de meesten mensen bekend. Los van Facebook, Twitter, Google+ en overige social media kanalen wordt het gebruik van YouTube nog wel eens vergeten. YouTube heeft op dit moment meer maandelijkse zoekopdrachten dan Google, dit mede omdat mensen en dus ook mogelijke klanten veel sneller een video kijken dan dat er een tekst doorgelezen wordt.

Al met al maakt dat YouTube dus mogelijk wel interessanter dan Google?
Lees snel verder voor tips over conversie verhogen via YouTube.
 

Hoe werkt conversie verhogen via YouTube?
 

Door de hoge domain authority van YouTube wordt er veel waarde gehecht aan content die hierop staat, dit heeft tevens weer een gunstig effect voor Google omdat juist om die reden YouTube video’s al van zichzelf hoger getoond worden in de Google resultaten.

Ook omdat zoals al aangegeven er sneller een video gekeken wordt dan dat er tekst doorgelezen wordt kan dit ook voor u een ideale manier zijn om meer bezoekers naar uw webshop te krijgen.


YouTube zoektermen en vindbaarheid
 

Zoals ook omschreven in het voorbeeld wat gebruikt word bij Frankwatching.com is het zeer interessant om te richten op een term zoals bijvoorbeeld “dakreparatie Amsterdam” zodat je in die video kunt uitleggen wat voor diensten je aanbiedt en doordat Google dus zeer veel waarde hecht aan content op YouTube, kan het ook zeer snel op die manier bovenaan in Google komen te staan.

Dit zijn termen waar waarschijnlijk in YouTube zelf minder snel op gezocht wordt, maar doordat het bovenaan in de resultaten van Google kan komen te staan kan het je helpen bij realiseren van meer conversie.


Combinatie SEO, YouTube en Google
 

Het gaat voornamelijk om de combinatie van YouTube en Google die dit tot een groot succes kunnen maken. Ook bij YouTube is het belangrijk om rekening te houden met SEO en ook hiervoor zijn er richtlijnen beschikbaar die ervoor zorgen dat de video’s sneller en hoger gepositioneerd worden, bij de Engelse website SearchEngineWatch.com is hier ook een artikel over geschreven.
 

YouTube Ranking Factors
 

Punten om op te letten voor conversie verhogen via YouTube
 

1) Schrijf lange video beschrijvingen. Hoe meer informatie hier in staat hoe duidelijker het is voor de persoon die hierop terecht komt waar het over gaat. Het is van belang dat YouTube en Google “snappen” waar je video over gaat. Gebruik minimaal 200 woorden voor de beschrijving van je video.

2) Gebruik video keywords, Google doet hier niets meer mee maar voor YouTube is het nog wel belangrijk. Voordat je bepaalde keywords kiest, kijk op YouTube of er ook daadwerkelijk resultaten naar voren komen die exact dat bevatten.

3) Plaats de url’s naar je video’s op relevante andere websites en andere social media kanalen. Als de video’s echt iets toevoegen aan bijvoorbeeld een bepaalde vraag op een website of forum, dan is dat gratis reclame.

Dit werkt natuurlijk ook weer positief voor de backlinks, dus plaats het alleen op betrouwbare en gewaardeerde websites en social media kanalen.

4) Probeer een band op te bouwen met de personen die uw video’s waarderen. Hoe meer mensen uw video’s kunnen waarderen en hoe meer mensen het zien, hoe hoger de video in YouTube komt te staan.

Het totaal aantal leden van je kanaal is de belangrijkste factor voor YouTube qua hoe hoog de video komt te staan in de resultaten; op de tweede plaats komt het aantal likes op de video. Vraag aan het eind van je video’s of men zich wil inschrijven op je kanaal.

5) Maak gebruik van afspeellijsten binnen YouTube zodat er een duidelijk structuur aanwezig is binnen het YouTube kanaal. Zodra je ongeveer 10 video’s op je kanaal hebt is het van belang dit toe te gaan passen.


Laatste paar tips voor conversie verhogen via YouTube
 

Wat ik ook nog wil meegeven qua conversie verhogen via YouTube, zoals ook aangegeven op Frankwatching.com dat er een verschil is tussen hoofdzoektermen en zogenaamde money keywords.

Uiteraard is het de bedoeling om de conversie te verhogen en om die reden raad ik ook aan om naar dat soort zoekwoorden te gaan kijken voor de video’s (en uiteraard is dit ook relevant voor Google).

Iemand die zoekt op “schoenen kopen” is natuurlijk sneller geneigd om na het zien van relevante content ook daadwerkelijk over te gaan op het aankopen hiervan dan iemand die enkel zoekt op “schoenen”. Dit is een heel simpel voorbeeld, maar het idee erachter is duidelijk.

Het maken van video’s is een vak apart, maar na wat onderzoek en het gewoon proberen is het prima te doen. Hoe meer video’s je maakt hoe meer bedreven je hierin raakt.

Vergeet overigens ook niet om altijd in de beschrijving van uw video’s de link naar je webshop te plaatsen, hoe meer hoog gewaardeerde websites (zoals YouTube) je url naar de webshop bevatten hoe hoger je webshop ook in Google zal komen te staan.

Succes met het maken van de video’s!