31-05-2017 om 12:42:16

De perfecte naam voor je bedrijf of product


Het creëren van een origineel en uniek bedrijf of product is lastig, maar het bedenken van de perfecte naam voor je bedrijf blijkt vaak ook een grote uitdaging te zijn. Gelukkig bestaat er een beproefde methode voor het ontdekken van de naam van je dromen. Dankzij deze methode kunnen we je een heel aantal tips & trucs geven, die je zullen redden van het eindeloos doorspitten van het woordenboek, het afspeuren van alle uithoeken van het internet of van het wachten op een spontane geniale ingeving!
 

Er zijn tal van bedrijven met ronduit slechte namen. Als je jouw kersverse bedrijf een beter perspectief wilt geven, hoe kies je dan de perfecte naam? En waar moet een perfecte naam eigenlijk aan voldoen? Als je niet zo vaardig bent in het verzinnen van goede namen, dan raden wij je aan om de volgende methode van stap voor stap te volgen. Als resultaat zal u een lijst in handen hebben van ongeveer 70 tot 80 mogelijke namen en een paar goede namen, die geschikt zijn voor het maken een proefrit.


1. Vind gerelateerde, analoog of soortgelijke woorden.

Een vrij eenvoudige manier om te beginnen: noteer zo veel mogelijk woorden die je maar te binnen schieten en kies de beste exemplaren uit voor de volgende stappen. Hier zijn een paar ‘tools’ die u kunnen helpen uw woordenstroom op gang te brengen:


2. Speel met je woorden.

Speel handig met je woorden en vindt andere woorden om toe te voegen aan uw groeiende lijst van ideeën. Wees niet bang om ook slechte ideeën toe te voegen; juist die slechte ideeën kunnen misschien als inspiratie dienen om tot betere ideeën te komen!


3. Zorg ervoor dat je naam super-zoekmachine-vriendelijk is.

Als je eenmaal een flinke lijst met namen hebt, pik dan je favorieten eruit en controleer of deze namen zoekmachine vriendelijk zijn. Een geweldige tool hiervoor is ‘Ubbersuggest’.


4. Controleer domeinnamen om te zien of ze al bezet zijn.

Dit is het punt waarop je last kan krijgen van hartzeer. Als je voor je gevoel de perfecte naam gevonden, dan is het erg vervelend als blijkt dat de gelijknamige domeinnaam niet beschikbaar meer is. Echter, als je écht helemaal verliefd bent op één bepaalde naam, probeer dan een beetje te spelen met die naam om te kijken of je tot een goed alternatief kunt komen!


5. Selecteer de beste namen uit je lijst en herhaal alle stappen nog een keer.

Dit proces duurt meestal een uur of twee, maar dit kan voor iedereen verschillend zijn. En als het niet meteen de eerste keer werkt, blijf proberen, het maken van een verschillende (woord)keuzes kan je soms in een heel richting sturen.

Je doel is om tot een ​​paar volledig ontwikkelde namen te komen, die je bij wijze van test mee ‘op stap’ kan nemen. Laat je beste namen zien aan je vrienden en stel ze voor aan je familie. Vraag hen om hun eerlijke mening te geven. Probeer er ook achter te komen waarom een bepaalde naam je zo in de smaak valt. Hier zijn zes vragen die je jezelf en je andere beoordelaars kunt voorleggen om te bepalen of een naam kansmaakt je definitieve keuze te worden:
 

Breek je je tong erover?

Dit klinkt misschien eenvoudig, maar er zijn zo veel namen die er goed uitzien op papier, maar toch niet werken in de echte wereld. Kan je het goed uitspreken? Kan je het makkelijk spellen? Zal iemand in staat zijn om het correct te typen nadat hij/zij de naam voor het eerst heeft gehoord? Wist je dat spelfouten er daadwerkelijk voor kunnen zorgen dat je website minder vaak wordt gevonden op internet? Als je na het noemen van de naam jezelf steeds moet herhalen om de naam juist over te brengen of je er steeds voor moet verontschuldigen, dan is dit niet de naam voor jou. Zoek iets anders!
 

Helpt het als je uitlegt wat je naam betekent of waar je bedrijf voor staat?

Het is niet noodzakelijk, maar als er een verband bestaat tussen je naam en hetgeen je bedrijf doet, dan maakt dit het vaak wel makkelijker. Denk aan namen als Facebook en Paypal, die namen alleen leggen deels al uit wat voor dienst ze aanbieden (vooral in hun startperiode was dit erg nuttig).
 

Is je naam een blijvertje of is je enthousiasme slechts van tijdelijke aard?

Wanneer je je bedrijf of product vernoemt naar een persoon, een stad of een ander specifiek iets, dan kan dit in de toekomst conflicten veroorzaken.Wat als je later bijvoorbeeld besluit om een andere koers te gaan varen, of besluit je bedrijf te gaan verhuizen naar een andere stad of een ander land, of misschien zelfs zou willen verkopen? Google en Apple zijn voorbeelden van namen waaronder je in principe elk willekeurig product zou kunnen verkopen. Aan de andere kant kan een bedrijfsnaam, waar de soort dienst of product in terugkomt, ook duidelijkheid scheppen. Dit is een afweging die je moet maken. Wanneer je kiest voor de naam waar je product of dienst in terugkomt, zorg er voor dat je een naam hebt die precíes zegt wat je doet. Doe het goed of niet: Een naam die er tussenin zit, doet het vaak niet zo goed.
 

Kan je er een werkwoord van maken?

Een merknaam kan op die manier ook veranderen in een (specifieke) actie; zoals ‘Googelen’, ‘Whatsappen’ of ‘Facebooken’.
 

Kan je de naam ‘remixen’?

Dit is de kers op de taart en niet noodzakelijk, maar wel leuk om stil te staan bij de mogelijkheden. Een goed voorbeeld van ‘remixen’ is: Twitter, Twitaholic, Twitalyzer, etc. Dit kan ooit ‘verslavend’ zijn voor uw klantenbestand!

Nogmaals, wees niet bang om opnieuw te beginnen wanneer je aan het eind van dit stappenplan de perfecte naam voor je bedrijf of product nog niet gevonden hebt. Het vinden van de perfecte naam kost (vaak) tijd! Een goede naam is erg belangrijk, dus neem geen genoegen met een naam waar je maar half tevreden over bent. Het is het waard om hier ruim de tijd voor uit te trekken en met behulp van bovenstaand stappenplan kan je die tijd effectief besteden; en heeft absoluut meer kans van slagen dan te wachten op een spontane geniale ingeving. Heel veel succes!
 

——————————————
Bron: blog.bigcommerce.com; mkbservicedesk.nl