16-09-2016 om 12:38:17

E-mailmarketing


Waarom zou je gebruik maken van e-mailmarketing? Omdat er ruim 4.4 miljard e-mailaccounts bestaan! Per dag worden ongeveer 45 miljard e-mails verstuurd, exclusief spam. Om een groot publiek te bereiken is e-mailmarketing een ideaal instrument. Allemaal leuk en aardig maar hoe vertaal je dit nu naar meer conversie? Hoe je dit kan inzetten lees je verder in deze blogpost.
 

Database
 

Als eerste moet je zorgen voor een goed onderhouden database. In deze database zouden de volgende gegevens minimaal terug moeten komen:

opt_in
 

  • E-mailadres van een contactpersoon
  • Voornaam, achternaam
  • Opt-in waarin de eigenaar van het e-mailadres toestemming heeft gegeven om e-mails te sturen.

Het is natuurlijk bedenkelijk dat er meerdere mensen werken met dezelfde database. Zorg ervoor dat de gegevens in de database altijd up-to-date blijven. Zo voorkom je dat er vertekende resultaten ontstaan.


Opbouwen van je verzendlijst
 

Om de e-mail verzendlijst op te bouwen moet je e-mailadressen verzamelen. Let hierbij wel op dat je werkt met opt-ins. Deze opt-ins geven jou als het ware toestemming om daadwerkelijk een e-mail naar deze persoon te sturen. Let ook even op dat je mensen de mogelijkheid biedt om zich uit te schrijven door middel van een opt-out. Dit klinkt misschien niet logisch maar mensen en hun interesses veranderen. Een jong stel dat net een baby heeft gekregen heeft over een paar jaar minder interesse in babykleding dan wanneer de baby net geboren is. Je kan op de volgende manieren e-mailadressen verzamelen:

  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Inschrijflink als er een aankoop is gedaan
  • Geef de mogelijkheid om updates te volgen via e-mail

Een waarschijnlijk makkelijk ogende manier om snel je verzendlijst aan te vullen is het opkopen van dit soort lijsten. Doe dit niet! Dit wordt vaak gedaan door spammers. Daarnaast verstuur je e-mails naar mensen die waarschijnlijk niet op jouw product zitten te wachten. Om nog maar te zwijgen over de extra kosten die dit met zich meebrengt om de lijst daadwerkelijk aan te schaffen.


E-mailreputatie
 

Dit is een onderwerp waar je waarschijnlijk niet aan dacht toe je begon met het lezen van dit blog. Een zeer belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is de e-mailreputatie. Deze reputatie wordt vastgesteld aan de hand van de volgende factoren:

email_open_rate
 

  • Open rates
  • Zendfrequentie
  • Spamklachten
  • Bounce rates

Een lage open rate duidt erop dat veel mensen je e-mail blijkbaar niet interessant genoeg vinden. Dit kan voorkomen worden door een sterk onderwerp te formuleren. Handig hierin is om iemand nieuwsgierig te maken. Het onderwerp “nieuwsbrief” zal niet aanspreken, “zomeraanbieding tot 50% korting!” is al veel sterker en wekt interesse.

De zendfrequentie gaat verder dan iedere vrijdag een e-mail naar je klantenbestand sturen. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan de hoeveelheid e-mails die je verstuurd. Als je heel weinig e-mails verstuurd en plotseling heel veel, zal dit wantrouwen opwekken bij de e-mailproviders.

Wanneer je teveel spamklachten krijgt zal dit uiteindelijk effect hebben op jouw e-mailreputatie. Om de spamklachten te verminderen kan je het beste de volgende manieren toepassen:

  • Verstuur alleen e-mails naar e-mailadressen waar je een opt-in van hebt ontvangen
  • Maak duidelijk waar mensen zich voor inschrijven en wat voor e-mails zij kunnen verwachten
  • Maak gebruik van een afzendernaam die wordt herkend
  • Neem een uitschrijf link op je e-mail marketing campagnes

Het versturen van e-mails naar e-mailadressen die niet bestaan levert bounces op. Hoe vaker een bounce hoe slechter voor je e-mailreputatie. Je kunt bounces voorkomen door de verzendlijst regelmatig te controleren op foutieve adressen. Denk hierbij aan adressen met spellingsfouten zoals naam@hotmial.com of naam@gmailc.om. Let ook op het gebruik van valse e-mailadressen zoals fdasfsdfasd@dgsdgsdgf.com. Het beste kan je deze e-mailadressen van je verzendlijst verwijderen om het aantal bounces te minimaliseren.


Event driven e-mailmarketing
 

Ieder event dat plaatsvind zou in principe kunnen worden gebruik om er een contactmoment van te maken. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail op een verjaardag met een persoonlijke felicitatie. Of herinner iemand aan het feit dat het winkelwagentje nog niet is afgerekend.
 

Abandoned cart saver

abandoned-cart-blog

Een mooie tool van Shoptrader ter ondersteuning van e-mailmarketing is de Abandoned cart saver. Met deze add-on kunnen er automatisch gerichte e-mails verstuurd worden naar consumenten die hun winkelwagen vol hebben gelegd maar deze niet hebben afgerekend.

In deze tekst kan je mensen erop wijzen dat het product in het winkelmandje bijna niet meer op voorraad is. Of dat het winkelmandje binnenkort wordt verwijderd. Dit komt heel anders over dan wanneer je zegt “het winkelmandje ligt vol, wanneer rekent u af?“.

Je zou natuurlijk ook juist een e-mail kunnen sturen op basis van het uitblijven van een event. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar alle consumenten die de laatste 3 maanden niks meer hebben besteld. Door een specifieke e-mail te sturen naar deze groep kan je de ontvanger nogmaals verleiden tot een aankoop. Het kan ook gebeuren dat de ontvanger zich uitschrijft voor de nieuwsbrief. Dit is niet zo slecht als het lijkt, het voorkomt immers dat de database wordt vervuild.