27-12-2013 om 12:42:38

Het instellen van een favicon

Vele consumenten zijn op het moment zo druk (met familie en eten) vanwege de feestdagen, dat webwinkels helaas niet allemaal even goed bezocht zijn. Dat is natuurlijk jammer, maar het geeft u als webwinkeleigenaar ook de gelegenheid om werkzaamheden aan uw webwinkel te verrichten waar u anders nooit aan toe komt. Een voorbeeld van dat soort werkzaamheden kan het instellen van een eigen favicon zijn.
 

Wat is een ‘favicon’?

Het is het icoontje dat u in de bovenbalk voor het internetadres ziet staan (zie afbeelding hierboven). Veel van de webwinkeleigenaren die aangesloten zijn bij Shoptrader hebben nog geen favicon ingesteld. Zij hebben nog steeds de standaard Shoptrader favicon actief staan, die zij bij de start van de webwinkel hebben gekregen.
 

Waarom een favicon?

– Een favicon is zichtbaar bij mensen die de webwinkel opslaan tussen hun favoriete internetpagina’s.
– Een favicon maakt een internetpagina gemakkelijk te herkennen tussen alle opgeslagen favoriete internetpagina’s of alle openstaande tabbladen.
– Een favicon is draagt bij aan de identiteit van uw webwinkel, aan (merk)positionering en ‘branding’.
– Het instellen van een favicon kost helemaal niet veel tijd; een favicon kan al binnen 10 minuten ingesteld zijn!
 

Hoe stelt u een favicon in voor uw webwinkel?

Een favicon dient altijd een afmeting van 16 bij 16 pixels te hebben; niet groter of kleiner. Vroeger moest een favicon altijd een .ICO-bestand te zijn. Tegenwoordig kunt u hiervoor ook een .PNG- of .GIF-bestand gebruiken.