13-11-2014 om 12:49:09

7 marketing en e-commerce tips voor de feestdagen


Met het mooie herfstweer lijken de feestdagen nog ver weg, maar voor de webshop eigenaar is het tijd om na te denken over de mogelijkheden tijdens sinterklaas en kerst.  Profiteer met deze tips van de miljoenen euro’s die Nederlanders tijdens de feestdagen online uitgeven.
 

Speciale korting voor uw speciale klanten
 

Laat uw klanten zich speciaal voelen. Zet bijvoorbeeld een unieke kortingscode op social media of stuur de klanten die eerder iets bij u bestelden via een nieuwsbrief een code voor speciale korting of gratis verzendkosten. Als u zo’n aanbieding beperkt aanbiedt, trekt u meer klanten aan!

U kunt ook inspelen op de feestdagen met een dagaanbieding. Houd uw klanten op de hoogte via sociale media en presenteer de dagaanbieding op de homepage van uw webshop met een speciale feestdagen invulling.

 

Maak een feestdagen categorie
 

Maak een categorie speciaal voor de feestdagen. Bijvoorbeeld ‘Feestdagen inspiratie’ of ‘sinterklaas cadeaus’. Voeg producten toe waarvan u denk dat ze een mooi cadeau zouden zijn. Met sinterklaas worden veel lootjes getrokken, daarom zijn cadeaus tussen de 10 en 30 euro populair. Voor kerstcadeaus ligt het budget met 25 euro of meer vaak hoger.

 

Verzenden en retouren
 

Veel mensen zoeken op het laatste moment nog een cadeau voor sinterklaas of kerst. Zorg er daarom voor dat u snel kunt leveren en communiceer op tijd wanneer u een korte verzendtijd niet waar kunt maken zodat u uw klant niet teleur hoef te stellen!

Een soepel retourbeleid is voor de duurde cadeaus tijdens de feestdagen een must. De gever van het cadeau hoeft zich dan niet af te vragen wat hij moet doen als het cadeau toch geen succes is.

 

Speciale verpakking
 

In fysieke winkels worden de cadeaus voor sinterklaas en kerst vaak mooi ingepakt in speciaal cadeau papier. Bied deze optie ook in uw webwinkel aan.

Vraag een kleine vergoeding of doe het speciaal voor de feestdagen gratis en verras uw klant met een geweldig originele verpakking! Er zijn veel voorbeelden te vinden van betaalbare inpak ideeën. kijk voor inspiratie op Shoptrader Pinterest.

 

Make a wish
 

Met de optie om een wensenlijst te maken kunnen jouw klanten op elk moment van de dag producten selecteren en gemakkelijk bewaren. Ideaal als iemand alvast zijn inspiratie voor cadeaus voor zichzelf of iemand anders wil opslaan zodat hij het thuis nog een keer rustig kan bekijken of  laten zien aan bijvoorbeeld  een partner. Een mooie bijkomstigheid is dat jij een goed beeld krijgt van wat jouw klanten interessant vinden. Die kennis kan jij dan weer gebruiken om bijvoorbeeld kortingen op deze producten te geven.

 

Pas uw standaard berichten aan
 

Verander bijvoorbeeld het design van de  cookie melding in een button of voeg een kerstgroet in uw e-mail handtekening toe! Het is een kleine moeite voor u maar komt heel attent over op de klant.

 

Verwijder de pagina’s niet na de feestdagen
 

Gebruik elk jaar dezelfde pagina’s voor de feestdagen. Zo hoeft u niet ieder jaar opnieuw te beginnen. Zorg er wel voor dat de feestdagen pagina’s na kerst niet meer zichtbaar zijn voor uw bezoekers, maar bewaar de link bijvoorbeeld wel in uw HTML sitemap.

 

We hopen dat je wat hebt aan deze tips en we wensen je natuurlijk fijne feestdagen!