03-03-2014 om 12:42:26

Geef de consument vertrouwen


Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteert vandaag dat 13 procent van de Nederlanders afgelopen jaar het slachtoffer is geworden van cybercrime, 1 procent meer dan in 2012. Aankoop- en verkoopfraude hebben daarin een aandeel van 3,3%, ofwel 1 op de 30 Nederlanders werd vorig jaar het slachtoffer van malafide webhandelaren (tegenover 2,9% in 2012).

Een groot deel van alle webwinkels is natuurlijk uitstekend te vertrouwen, maar ondanks dat het algemeen consumentenvertrouwen stijgt, laat dit soort cybercrime (alsook de berichtgeving hierover) wel zijn sporen na in het vertrouwen van het online winkelend publiek. Hoe kan je daar als ‘brave’ webwinkeleigenaar het best mee omgaan?

Als webwinkeleigenaar weet je van jezelf natuurlijk goed of je (niet) te vertrouwen bent, maar hoe breng je die boodschap het best over bij je klanten? Om antwoord te geven op die vraag, volgen hieronder een zestal belangrijke tips waarmee je meer grip kunt krijgen op het consumentenvertrouwen van jouw klant. Een aantal hiervan spreken voor sommige ondernemers natuurlijk voor zich, maar dit neemt niet weg dat het altijd nuttig is deze punten (van tijd tot tijd) nog eens na te lopen.


1. Professionele vormgeving

Een webwinkel met een professionele vormgeving wekt meer vertrouwen dan een vormgeving waarvan de klant al kan zien dat het bij wijze van spreken in ‘een uurtje’ in elkaar geknutseld is. Het is ook van groot belang dat er geen enkele spelfout te vinden is, dat alle verwijzende links in orde zijn en dat de webwinkel voorzien is van een heldere structuur die direct begrijpelijk is voor de klant. Volledigheid en juistheid van informatie maken de webwinkel vervolgens ook daadwerkelijk professioneel.
 

2. Recensies van klanten

Laat zien aan de klant dat andere klanten die hem voorgingen tevreden zijn over jouw artikel of dienst. Binnen een webwinkel van Shoptrader kan je dit doen door jouw klanten een waardering te laten geven voor hun aangekochte diensten of artikelen. Bovendien versterkt dit de goede eerste indruk van jouw bezoeker.
 

3. Stel de klant gerust d.m.v. keurmerken en services

Bepaalde pagina’s, zoals het afrekenen van je winkelmand, vereisen meer vertrouwen dan andere pagina’s. Natuurlijk wekt het zien van het Thuiswinkel keurmerk (via de KiyOh Box Add-on) vertrouwen op, en ook het logo dat aangeeft dat je veilig kunt betalen middels iDEAL komt het vertrouwen van de klant ten goede.
 

4. Win online vertrouwen via andere online kanalen

Wees je er van bewust dat klanten soms al een bepaalde verwachting van je webwinkel hebben voordat zij er daadwerkelijk belanden. Win daarom ook online vertrouwen in bij andere online kanalen zoals vergelijkingswebsites. Shoptrader biedt hier verschillende add-ons voor aan, zoals onder andere Kieskeurig, Beslist en Google Shopping. Daarnaast kan je ook je merknaam versterken door actief te aanwezig te zijn op verschillende sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, etc.).
 

5. Laat de klant ‘in control’ zijn

Zorg voor transparantie qua prijzen en service. Wees in de winkelmand al duidelijk over de verzendkosten en verzendduur, vermijd kleine letters en laat klanten niet tegen onverwachte dingen aanlopen. Ga bovendien in op details waar nodig. Met andere woorden: licht de klant goed in en zorg dat de klant ongestoord en zonder onduidelijkheden kan shoppen.
 

6. Doe wat je belooft

Wanneer iemand een slechte ervaring met een bedrijf heeft, wordt dit tegen tien mensen doorverteld. Heeft iemand een positieve ervaring dan wordt dit tegen slechts één iemand verteld… Dit geeft wel aan hoe belangrijk het is om ook echt te doen wat je belooft te doen!

Meer weten naar aanleiding van dit artikel? Of heb je specifiek advies nodig? Wij helpen je graag bij het verhogen van je online consumentenvertrouwen in jouw webwinkel. Stel gerust je vraag via ons online ticketsysteem op https://support.shoptrader.nl.

Bronnen: