30-10-2017 om 19:07:20 | Matthew van der Kroef

Relevante bezoekers aantrekken

Je hebt zojuist je nieuwe webshop gelanceerd. De teksten zijn geschreven, familie en vrienden zijn op de hoogte gebracht maar er gebeurt helemaal niets... Geen bezoekers, zonder bezoekers geen conversie en zonder conversie geen omzet. Wat gaat er mis?

Laten we beginnen bij het begin. Iedere bezoeker is verschillend en kan op een verschillende manier jouw webshop bereiken. Bijvoorbeeld via een blog, een Facebook livestream, SEO, adwords en offline campagnes. Sommige van deze kanalen zullen voor een betere kwaliteit van bezoekers zorgen dan andere. Welk kanaal het meest geschikt is voor jouw business hangt natuurlijk af van jouw doelgroep en producten. Wanneer je kleding verkoopt is Facebook en Pinterest wellicht een beter kanaal dan LinkedIn.

Is het moeilijk om relevante bezoekers naar jouw webshop te trekken?

Eigenlijk wel. Maar relevante bezoekers zijn nou eenmaal meer waard dan gewone random bezoekers. Zie het alsof je zelf in de Kalverstraat van Amsterdam loopt. Wanneer je op zoek bent naar een specifiek artikel zal je waarschijnlijk doelbewust naar de winkel gaan waar je het product verwacht. Als je gewoon voor de fun rondkijkt zal je ergens naar binnen stappen wat je aanspreekt. In het eerste geval ben jij een relevante bezoeker met een doel. In het tweede geval ben je een minder relevante bezoeker. 

Populaire kanalen om bezoekers te benaderen

Blogs

De nummer 1: Blogs. Mits goed ingezet een prima middel om bezoekers te verleiden naar jouw webshop.

Het lastige van bloggen is vaak het onderwerp. Waar ga je over schrijven? Wat wil jouw doelgroep lezen? Een methode om dit te bepalen is kijken naar de volgende factoren:

  • Welke artikelen worden het vaakst aangeschaft?
  • Wat is de gemiddelde orderbedrag?
  • Hoe vaak vindt een aankoop gemiddeld plaats?

Bovenstaande gegevens zijn inzichtelijk via rapportage via de backoffice van jouw webshop. Op basis hiervan kan je verder zoeken naar wat deze klanten nog meer met elkaar gemeen hebben. Denk aan interesses, hobby’s, levenswijze etc..

Niet alle bovenstaande factoren hoeven in je blog terug te komen. Het gemiddelde orderbedrag is bijvoorbeeld interessant als je een specifiek product onder de aandacht wilt brengen. Als je weet wat de gemiddelde order waard is weet je ongeveer welk product uit jouw assortiment hier geschikt voor is. Pas wel contentstrategie toe, het zou namelijk zonde zijn wanneer je al deze moeite hebt gedaan en het maar een enkel blogartikel blijft.

Podcasts

Podcasts zijn eigenlijk geluidsopnames die via het internet te downloaden zijn. Via de computer, mp3 speler of telefoon zijn deze te beluisteren. Het ideale aan podcasts is dat deze te beluisteren zijn wanneer de luisteraar dit het beste uitkomt. Tijdens het reizen, sporten of het schoonmaken. Het grote nadeel van een podcast is echter dat het een stuk lastiger is om een Call to Action te maken. Maar wat is dan het nut als het geen directe conversie oplevert? Branding en Brand Awareness! Hoe vet is dat?! Dat een klant in staat is om bij bepaalde situaties de link kan leggen met jouw webshop. Om dat te kunnen bereiken is wel iets meer nodig dan alleen podcasts maar je begrijpt het idee.

Ondanks dat je geen directe Call to Action kan maken kun je de luisteraars wel bewegen om bepaalde acties te maken. Denk aan het verwijzen naar een blog of jouw webshop waar je meer informatie te vinden is over het product.

Wanneer je snel traffic naar je webshop wilt realiseren is het gebruik maken van podcasts niet de juiste methode. Wanneer je podcasts inzet zou de focus meer op de lange termijn moeten zijn.

Social media

Er is een grote diversiteit aan social media beschikbaar. Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en ga zo maar verder. Welk social media kanaal het beste is voor jouw onderneming hangt af van jouw doelgroep. Wanneer je jouw bedrijf op social media wilt profileren zou je het volgende in overweging moeten nemen:

  1. Zoek uit op welk social media kanaal jouw doelgroep actief is. Lees de gesprekken en onderzoek wie zij volgen.
  2. Meng je in het gesprek. Wellicht dat je bevriend kan worden met iemand die veel gevolgd wordt. Of is er een hype gaande waarop je prima kan inhaken. Door jezelf op een positieve manier in het gesprek te mengen wordt het gemakkelijke om je doelgroep te bereiken.
  3. Nu je weet waar je doelgroep over praat is het wellicht mogelijk om zelf een gesprek te starten. Op deze manier kan je het gesprek beter leiden. Uiteindelijk kan je de doelgroep laten zien dat jij degene bent die zij zoeken.

Video

Vandaag de dag waarin alles sneller gaat en mensen niet meer 20 minuten de tijd nemen om een blog te lezen, bieden video’s een prima uitkomst. Met video’s kan een uitstekende impressie gegeven worden over jouw (producten in de) webshop. YouTube heeft meer dan 1 biljoen gebruikers heeft per dag. Hoe zorg je er dan voor dat jouw video’s opvallen bij de doelgroep:

  1. Kies 5 zoektermen waarop jouw video’s gevonden zullen worden.
  2. Welke video’s zijn er al binnen deze 5 zoektermen.
  3. Bekijk de top 5 of zelfs top 10 video’s die bij het zoekwoord gevonden zijn.
  4. Vergelijk ze met elkaar. Wat komt in grote lijnen terug? Hoe is de tone of voice? Wordt er en speciale setting/achtergrond gebruikt?

Met deze informatie en het resultaat van je vergelijking zou je een video in elkaar moeten zetten. Vraag jezelf wel goed af waarom jouw video anders is dan andere. Je wilt per slot van rekening geen video uitbrengen die verder niks toevoegt.