31-05-2017 om 12:47:42

Google update 21 april & de invloed op uw webwinkel

Er wordt gesproken over een mobilepocalyse, mobilegeddon, mobocalypse of mopocalypse. Dat klinkt onheilspellend. Wat gaat er 21 april gebeuren? Is de aankomende google-update echt zo spannend? We zetten het voor u op een rijtje in deze blog.

 

De update

 

Google kondigde al een tijd geleden aan dat ze mobiel vriendelijke websites belangrijk vinden en geeft dan ook al sinds november 2014 het label ‘mobile friendly’ bij de zoekresultaten. Toen al werd aangekondigd dat mobile friendly criteria ook mee zouden gaan wegen in de ranking.

 

Vanaf 21 april is het zo ver, dan wordt een nieuw algoritme door Google losgelaten op het internet. Deze update gaat er voor zorgen dat mobiel vriendelijke websites voorrang krijgen in de zoekresultaten. Google zelf zegt dat het alleen om de mobiele zoekresultaten gaat maar er wordt gefluisterd dat de update ook invloed gaat hebben op desktop resultaten.
 

De reden

 

Google kondigt de update op hun Webmaster Central Blog als volgd aan: “Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

De laatste zin zegt eigenlijk waar het om draait: de zoekopdracht wordt zo volledig mogelijk opgevolgd. Zoekt men op een mobiel apparaat, dan moeten de zoekresultaten ook van goede kwaliteit zijn op datzelfde apparaat. Eigenlijk best logisch toch?


Mobile friendly, wat is dat eigenlijk?

 

Tja, ‘mobile friendly’ is wel een breed begrip. Wat bedoeld Google nu precies met mobiel vriendelijk? Een site is mobiel vriendelijk als de mobiele bruikbaarheid voor elke pagina in orde is. Dat betekent dus geen teksten die buiten beeld vallen of kleine lettertjes waardoor de bezoeker moet inzoomen.

De website moet dus toegankelijk én van kwaliteit zijn op een mobiel apparaat. Dat kan op meerdere manieren:

Responsive webdesign

 

Een responsive webpagina past de inhoud automatisch aan op het scherm van het apparaat waarmee de pagina wordt bekeken. De url en html van de pagina zijn hetzelfde. Dit type mobiele site wordt door Google aanbevolen.

Onze webwinkel templates binnen het vernieuwde platform zijn automatisch responsive. Met een Shoptrader webwinkel heeft u dus meteen een goed vindbare, mobile site.

Dynamische weergave

 

Bij een dynamische weergave is de url hetzelfde maar verschilt de html per apparaat.

Afzonderlijke url’s

 

Afhankelijk van de kenmerken van het apparaat die de server detecteert worden bezoekers (en zoekmachines) omgeleid naar de url waarvan de pagina het beste aansluit bij het type apparaat.


Wat moet ik doen?

 

Wilt u ook na de update gevonden worden via Google? Dan is de eerste stap te kijken of uw website mobiel vriendelijk is. Daar heeft Google gelukkig een tool voor gemaakt.

Als uw site als mobiel vriendelijk uit de test komt, is dat is goed nieuws!
U kunt misschien nog meer verbeteren. Om uw vindbaarheid te vergroten is het belangrijk uw teksten en navigatie aan te passen naar de mobiele weergave. Bondige en heldere teksten in combinatie met een overzichtelijke navigatie maken de mobiele ervaring nóg beter.


Wat als mijn site niet mobiel vriendelijk is?
 

Is uw site niet mobiel vriendelijk volgens Google, dan wordt het tijd om de mobiele bruikbaarheid van uw website te verbeteren. Google bepaalt nu eenmaal de regels, als je gevonden wilt worden zit er niets anders op dan die regels te volgen.  Als u een Shoptrader webwinkel heeft, helpen we u daar heel graag bij. Aangezien al onze templates op het vernieuwde platform responsive zijn, kunnen we u gemakkelijk een mobiel vriendelijke webshop bieden.

Het mobielvriendelijke algoritme werkt realtime. Dit betekent in principe dat zodra Googlebot heeft vastgesteld dat een pagina op je website geschikt is voor mobiele apparaten, deze pagina ook direct daarvan profiteert in de zoekresultaten. Voor Google geldt wel: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Er is dus wel haast bij, anders wordt misschien u ingehaald door uw concurrenten.


Conclusie

 

We voegen ons af aankomende update echt zo spannend is als de verschillende bijnamen doen vermoeden. Volgens ons gaat de update inderdaad een grote invloed hebben, maar de term Mobilegeddon vinden wij toch wat overdreven. Immers is de mobile revolutie al tijden geleden begonnen en is het geen verrassing dat Google de mobiele vriendelijkheid mee gaat nemen in de ranking. Toch kan de update er wel voor zorgen dat uw (mobiele) zoekresultaten gaan kelderen. Daarom is het belangrijk te om checken of uw website mobiel vriendelijk is en, wanneer niet, zo snel mogelijk de mobiele bruikbaarheid te optimaliseren. Kunt u daar hulp bij gebruiken? Maak dan een ticket aan via de support pagina.

 

-EINDE-

Update 16-4-2015

 

De geruchten dat je zou worden gestraft als je site niet mobiel vriendelijk is, worden door Google zelf ontkracht.