11-04-2018 om 13:00:42 | Lisanza Faccilongo - sortlist.nl

Hoe kan Artificial Intelligence e-commerce beïnvloeden?

Hoe kan Artificial Intelligence e-commerce beïnvloeden?

E-commerce is een van de snelst groeiende verkoopkanalen in de afgelopen jaren. Dit niet enkel omdat meer en meer mensen worden aangetrokken door de voordelen die het biedt, maar vanwege zijn technologische aard die onderworpen is aan voortdurende veranderingen, die veel effectiever en eenvoudig te voorspellen worden. Hoewel er verschillende technologische instrumenten zijn om de elektronische handel te verbeteren, wordt kunstmatige intelligentie steeds aantrekkelijker.

We hebben natuurlijk allemaal gehoord over de opkomst van "Artificial Intelligence" (AI) in vrijwel alle sectoren van het bedrijfsleven, maar wat is het nu precies? En wat heeft het met marketing te maken? AI is eenvoudig gezegd niets anders dan machines die in staat zijn de omgeving waar te nemen en beslissingen te nemen op basis van bepaalde variabelen. Bovendien beschikken veel van deze machines over de mogelijkheid om daadwerkelijk te leren hoe ze de uitvoering van deze taken kunnen verbeteren.

Velen van ons in de marketingwereld denken waarschijnlijk dat AI iets is waar alleen technici in geïnteresseerd zijn. Misschien heb je Elon Musk of Tim Cook horen praten over de spannende toekomst ervan, maar dat is niet echt relevant voor ons... toch? De waarheid is, de ontwikkeling van AI wordt steeds belangrijker voor het marketingspel. Het komt erop neer dat machines in staat zijn om taken aan te pakken die normaal onze input vereisen, waardoor onze tijd en energie vrijkomen. Voor ons is het niet alleen van belang hoe snel deze machines met hun taken omgaan, maar ook hoe efficiënt ze dat doen.

Met de huidige status van de online marktplaats moet een bedrijf (ook e-commerces) sneller en slimmer zijn om te slagen. Klanten- en bezoekersgegevens worden overal rondom ons verzameld en zijn altijd belangrijk om te analyseren. Maar wat als we die gegevens nog efficiënter zouden kunnen verzamelen, organiseren, analyseren en vervolgens aan het werk zouden kunnen zetten? Nou, dat is precies waar AI optreedt.

 

1. Communicatie met potentiële kopers

Heb je ooit dat handige "chat nu"-vakje gebruikt bij het online winkelen? De kans is groot dat je dan in feite met een bot praatte die geprogrammeerd is om je te helpen met alle vragen die je hebt; en eerlijk gezegd, het wordt zelfs moeilijk om het verschil te merken. Ongeveer 85% van alle interacties die tegen 2020 in de e-handel zullen plaatsvinden, zullen niet door menselijke leveranciers worden beïnvloed, maar zullen rechtstreeks door chatbots worden uitgevoerd.

Chatbots zijn dus een van de meest toegankelijke manieren waarop online marketeers kunstmatige intelligentie beginnen op te nemen. Deze computerprogramma's dienen om gesprekken met potentiële klanten te simuleren en hen te begeleiden tijdens het proces. Tegenwoordig kunnen e-commerce winkels 24/7 klantenondersteuning bieden aan bezoekers, snel waardevolle gegevens verzamelen, het gedrag bijhouden en onopvallend merkcontinuïteit bereiken - alles via AI's machine learning en promotie. Met een effectieve, geautomatiseerde chatbot, kunnen e-commerce sites verdere conversie bereiken door het afstemmen van de onlineklantervaring zonder extra werk te leveren.

 

2. Voorraadbeheer

AI's voorspellende analyses maken ook grote golven in de wereld van voorraadbeheer. Als je dit leest en je hebt ooit de zware taak gehad van het up-to-date houden van de inventaris, rekken op voorraad houden, en het houden van een nauwkeurige tracking van alles, dan weet je wat voor een absolute nachtmerrie voorraadbeheer kan zijn.

AI-technologie stelt winkeleigenaren in staat om belangrijke informatie te verkrijgen over factoren die de vraag sturen. Hoe langer je jouw AI-buddy gebruikt, hoe slimmer het wordt naarmate het meer leert over jouw bedrijf, klanten en bezoekers. Dankzij de vooruitgang in AI zullen winkeliers in staat zijn om zowel real-time als toekomstige voorraadbehoeften voor hun bedrijf nauwkeuriger te voorspellen. Naast de hulp op administratief gebied, werkt kunstmatige intelligentie ook aan het uitvoeren van voorspellende analyses, het detecteren van consumptiepatronen en het meteen aanpassen van verkoop- en vervangingsstrategieën in functie van de vraag van de consument.

 

3. Evolutie van het verkoopproces

Misschien wel een van AI's meest indrukwekkende kenmerken is het voorspellende karakter. Customer Relationship Management (CRM) behoort nu tot het verleden. Wat vroeger bestond uit het verzamelen van grote hoeveelheden gegevens - die iemand moest aanpakken toen hij eindelijk genoeg tijd had om conclusies te trekken voor het project en toekomstige voorspellingen te maken - is nu gestroomlijnd en veel efficiënter.

Het hele verkoopproces op e-commerce sites is geëvolueerd door de jaren heen, voornamelijk dankzij de alternatieven die zich voordoen om te helpen bij het creëren van een virtuele winkel. Kunstmatige intelligentie gaat echter een stap verder. Dankzij de mogelijke verzameling en beheer van gegevens wordt de ‘journey of consumer experiences’ steeds beter beheersbaar, vooral doordat elke winkel in staat is om op maat geschikte oplossingen te bieden voor elke klant volgens zijn/haar zoekgeschiedenis, aankopen en andere virtuele interacties.

Met de hulp van AI zullen de dagen van agressieve re-marketing en het focussen op de hoeveelheid ‘ad exposure’ lang voorbij zijn. Het nieuwe marketingtijdperk zal zich kunnen richten op kwaliteit en het op het juiste moment richten van meer relevante reclame op de juiste bezoekers. Deze vooruitgang maakt het niet alleen gemakkelijker voor je, maar zal ook de algehele ervaring van de klant verbeteren. Wat uiteindelijk hogere conversies betekent.

 

4. Beelden indelen

Afbeelding bron: Pinterest

 

Zoals de meesten van ons heb je onvermijdelijk eens iets willen kopen, maar je wist niet hoe het concreet werd genoemd of hoe je het kon vinden. Gelukkig is dat een andere manier waarop AI het spel verandert. Met zijn capaciteit om beelden te classificeren, te interpreteren en te begrijpen, maakt AI het gemakkelijker om zaken te vinden waar u de naam niet eens van kende.

De volgende keer dat je op Pinterest surft en dat je een tafel vindt die je echt leuk vindt, wat zou je er dan van vinden om op de zijkant visueel vergelijkbare resultaten te krijgen? Of misschien zelfs snel een foto te kunnen nemen van een paar schoenen waar je iemand mee zag lopen en dan met behulp van een app die exacte schoenen vinden en kopen? Nu is winkelen voor dat perfecte item niet alleen gemakkelijker, maar kan het ook op elk moment, overal gebeuren.

Wil je een reeds toepasselijk voorbeeld van AI? Als je nog niet bekend was met deze functie, kan je de mobiele app van Amazon openen en de camera van jouw smartphone op iets richten. Amazon zal het voorwerp identificeren en deze aan jouw winkelwagen toevoegen.

 

Wat betekent dit nu voor ons marketeers?

Uiteindelijk betekent dit dat AI ons zal helpen onze e-commerce platforms te verbeteren om efficiënter tegemoet te komen aan de behoeften en interesses van bezoekers. We kunnen op een effectieve manier producten en diensten aanbevelen die daadwerkelijk relevant zijn voor consumenten (zodat de advertenties hen intrigeren en hun aandacht trekken, in plaats van te ergeren en weg te duwen) en we kunnen bezoekers helpen nieuwe producten te vinden op een ontspannen, converserende manier; op dezelfde manier als ze met een echte persoon zouden praten.

Retailers die gepersonaliseerde strategieën hebben geïmplementeerd, hebben een omzetstijging gekend van 6-10%, een percentage dat twee tot drie keer hoger ligt dan bij andere retailers, volgens een rapport van Boston Consulting Group (BCG). Het zou volgens Accenture ook kunnen leiden tot een stijging van de winstgevendheid met 59% in de groot- en detailhandel tegen 2035.

AI verandert het spel voor online retailers en e-commerce marketing. Met alle toegevoegde waarde op de markt kunnen e-retailers niet alleen hun bedrijfsvoering verbeteren, maar ook hun eigen tijd vrijmaken om zich op andere belangrijke zaken te richten. Waar wacht je dus op? Het is tijd om jouw bedrijf slimmer en sneller te maken.