30-09-2013 om 12:43:10

Nieuwe wetgeving voor webwinkels


In 2011 is het Europees Parlement afgesproken dat er nieuwe regels komen voor het kopen op afstand door consumenten. Hierdoor hebben consumenten in ieder lidstaat dezelfde rechten en plichten bij online aankopen. Naar verwachting zal in december 2013 de Nederlandse wet zijn aangepast en krijgen webwinkeliers 6 maanden de tijd om de nieuwe regels toe te passen. In dit artikel geeft Shoptrader u alvast een voorproefje van wat u kan verwachten en een overzicht van de belangrijkste punten.
Uiteraard zal Shoptrader de ontwikkelingen in de gaten houden en u verder informeren zodra er meer bekend is.


Verwijzen naar betalingsverplichting

Webwinkeliers moeten klanten duidelijk maken dat als ze iets online bestellen, een betalingsverplichting aangaan. Dat kan door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt: “Bestelling met betalingsverplichting”.


Meer bedenktijd voor consumenten

Klanten krijgen 14 kalenderdagen bedenktijd om te bepalen of ze een artikel terug willen sturen. Dit is het zogenaamde herroepingsrecht. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het bestelde artikel ontvangt. Als een klant binnen deze termijn besluit dat hij het gekochte artikel niet wil houden, dan heeft hij 14 kalenderdagen om het artikel terug te sturen.

Niet alles wat in een webwinkel wordt gekocht kan worden teruggestuurd. Muziek, films, downloadbare artikelen vallen niet onder het herroepingsrecht, evenals op maat gemaakte artikelen tijdschriften en bederfelijke waar.

Mocht de winkelier een klant niet informeren over het herroepingsrecht dan zal de koper 12 maanden de tijd krijgen om het artikel terug te sturen.


Webwinkelier hoeft extra kosten andere verzendmethode niet terug te betalen.

Als een klant een artikel terugstuurt, heeft deze recht op teruggaaf van het volledige aankoopbedrag, dus inclusief verzendkosten. heeft de klant bij het bestellen van een artikel gekozen voor een duurdere verzendmethode dan een standaard verzending, dan hoef een webwinkelier aan de kosten voor een standaard verzending terug te betalen. De overige kosten hiervan komen voor rekening van de koper.


Levering binnen 30 dagen

Voor artikelen geldt een maximale levertijd van 30 dagen, tenzij een koper expliciet toestemming geeft dat de levering langer kan duren. Is dat niet het geval, en de aankoop wordt niet binnen 30 dagen geleverd, dan heeft de klant het recht de bestelling te annuleren. Dit annuleringsrecht geldt overigens momenteel ook al in Nederland.


Informatie over garantie

De webwinkelier moet informatie geven over de wettelijke garantie.


Verplichte uitleg over klachtenprocedure

De winkelier is verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die hij hanteert.