20-12-2017 om 13:59:56 | Erwin Vaneveld

Shoptrader Roadmap 2018

Shoptrader Roadmap 2018

December is een tijd van bezinning, een tijd van feest en liefde voor je familie en vrienden (en collega's). In deze periode kijken we ook terug op dit jaar en maken we goede voornemens voor het volgende jaar.

Shoptrader heeft een mooi jaar achter de rug met veel ontwikkelingen. Zo hebben wij de volgende features gelanceerd; Shoptrader Voorraadbeheer, PostNL Checkout, Bpost Shipping manager, Beslist Winkelwagen, Gebundelde producten, Store Locator, SEO-urls en de re-order mogelijkheid. Ook hebben we vele algemene verbeteringen doorgevoerd die de snelheid en stabiliteit van het platform ten goede is gekomen.

Wij kijken met voldoening terug naar 2017. Het Shoptrader Team is uiterst gemotiveerd en heeft er veel zin in om de komende projecten te realiseren, zoals je in bovenstaande afbeelding duidelijk kunt zien. Ook willen we klanten en partners bedanken voor de fijne samenwerking en feedback.

Dit zijn de punten die nu bij ons op de roadmap staan voor 2018. Wij kunnen het natuurlijk mooi bedenken vanachter ons scherm maar willen jullie vragen om onze enquête in te vullen zodat wij een beter beeld kunnen krijgen van de projecten waar echt behoefte aan is.

Multi-Catalogus

Onderdeel van het gelanceerde Shoptrader Voorraadsysteem is de Multi-Catalogus. Hiermee kun je dus heel eenvoudig artikelen synchroniseren naar verschillende webshops. Daarnaast wordt de voorraad van alle shops centraal beheerd.  Deze wordt nu nog door een aantal klanten getest. Afhankelijk van wat er uit de pilots komt, verwachten wij dit op zeer kort termijn te kunnen aanbieden. Verder hebben we in ieder geval al op de roadmap staan om meer met scanners en barcodes te gaan werken zodat je sneller kan bij- en afboeken door middel van een scanner.

Shoptrader Pos systeem

Na het lanceren van ons Shoptrader Voorraadsysteem afgelopen november is het Shoptrader POS systeem een logische vervolgstap. Met POS (Point Of Sale) zal het mogelijk worden om artikelen middels een kassasysteem af te rekenen op een plek waar de klanten fysiek komen. Uiteraard kan hier een pinterminal, scanner en bon-printer op worden aangesloten. Ook met de komst van betalen via QR-codes houden we uiteraard rekening. Logischerwijze zullen deze transacties direct worden verwerkt in het Shoptrader voorraadsysteem.

Sendcloud locatiekiezer

Afhaalpunten en bezorgopties worden bij het online winkelen steeds belangrijker. Nadat we vorig jaar al de PostNL Checkout en de Bpost Shippingmanager hebben gelanceerd, is het nu de beurt aan de locatiekiezer van Sendcloud. We hebben al een directe koppeling met Sendcloud. Maar het wordt dus verder uitgebreid met een locatiekiezer in de checkout. Deze is al door ons gerealiseerd en wordt begin 2018 aangeboden. Sendcloud heeft sinds kort nieuwe scan mogelijkheden. Ook is het nu mogelijk om met een eigen vervoerderscontract toch gebruik te maken van Sendcloud.

Snelheid

Wij hebben in november al aanzienlijke snelheidsverbeteringen doorgevoerd waaronder SEO-urls. Ook de inzet van snellere servers en caching hebben geen windeieren gelegd. Hoog op het lijstje staat nu de verbetering van het inladen van js en css bestanden.

TinyMCE

Wij willen jullie in het nieuwe jaar een keuze geven tussen de teksteditors TinyMCE en CKeditor. Op dit moment maken jullie gebruik van CKeditor in de backoffice om teksten te schrijven. Maar de teksteditor TinyMCE heeft ten opzichte van CKeditor een betere upload functie, gaat beter om met embedded code zoals iframes en videos, is voorzien van een foto editor en de teksten zijn beter op te maken. De keus is straks aan jullie.

Verbeteren Filter

Wat ook op de Roadmap van 2018 staat is een algemene verbetering van de werking van het filter. Daarnaast willen we het filter gaan uitbreiden met onder andere kleurcodes.

Afbeeldingen en artikelopties

Een klein maar zeker niet onbelangrijk project is het switchen van de afbeeldingen bij artikelopties. Wij willen dat de afbeeldingen bij het selecteren van artikelopties op de artikelpagina switchen. Dus heb je in het assortiment een schoolbeker met de artikelopties groen en roze en de klant klikt op artikeloptie groen dan verschijnt automatisch de groene schoolbeker.

Bol.com

We hadden de koppeling met Bol.com al in 2017 opgenomen in de Roadmap. Door uitloop van andere soortgelijke projecten zoals de koppeling met Beslist zijn wij hier helaas niet aan toe gekomen. Ons voornemen is om dit wel in 2018 te gaan realiseren.

Amazon

Een reus om rekening mee te houden? Inmiddels is Amazon 3 jaar actief in Nederland. Sindsdien horen we kreten als “Amazon nu ook actief in Nederland” en “Amazon zet voet in Nederland”. Op dit moment biedt Amazon alleen e-books en Kindles aan op de Nederlandse site en wordt je doorverwezen naar de Duitse site. De cijfers liegen er niet om. Maar liefst 44% van alle e-commerce aankopen in Amerika verliep via Amazon. Ook in Engeland en Duitsland is Amazon de allergrootste als het gaat om het aantal e-commerce bestellingen. Er zijn genoeg signalen gegeven zoals de introductie van Amazon Prime en iDEAL. Zal 2018 het jaar worden voor de lancering van de Nederlandse site? Wij willen daar als de kippen bij zijn met een koppeling zodat jullie ook jullie producten op Amazon kunnen gaan aanbieden.

Artikelen op maat

Wij merken bij onze klanten dat er veel vraag is naar een goede oplossing voor artikelen op maat. Op dit moment is hier niet echt goede standaard oplossingen voor beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een variabel product zoals gordijnen en vloerbedekking. De breedte, de hoogte, het soort materiaal, het aantal delen zijn allemaal variabelen. Wij hebben erg veel zin om komend jaar een goede standaard oplossing hiervoor te ontwikkelen.

Webshop personalisatie

Personalisatie in productaanbevelingen resulteren in meer omzet. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van populaire en nieuwe artikelen op basis van de voorkeuren en het gedrag van de bezoeker. Maar ook een persoonlijk aanbod van aanbevolen en alternatieve artikelen en eventueel de mogelijkheden tot het inschrijven op e-mail aanbiedingen staat op onze Roadmap.

Mobiele weergave

We hebben al stappen gezet om de mobiele weergave te verfraaien door bijvoorbeeld de artikelafbeeldingen beter te tonen door middel van een afbeelding swiper. We willen in 2018 hier een vervolg aan geven door in ieder geval het menu en de dia slider op de homepage te verbeteren.

Herhaalaankopen vergemakkelijken

Of het nu gaat om inktcartridges, scheermesjes, shampoo, crème, luiers, wasmiddel of hondenvoer, consumenten zijn gewoontedieren en willen periodiek hun spullen zonder al te veel moeite bestellen. Ons voornemen is om hier in 2018 de perfecte oplossing voor te bieden.

Aansluiten dropshippers

De Shoptrader API biedt steeds meer mogelijkheden waaronder het importeren van externe feeds zoals Axihandel of Nedis maar ook branche specifieke dropshippers. We merken dat hier veel maatwerk en aanpassingen bij komen kijken omdat er veel persoonlijke wensen zijn. Desondanks kunnen we dit redelijk standaardiseren zodat webwinkeliers eenvoudige externe feeds kunnen gaan importeren.

Verbeteren zoekfunctie

Om betere zoekresultaten te genereren is het belangrijkste om een auto-complete functie (automatisch aanvullen) te ontwikkelen. Ook is het wenselijk om meer inzicht in zoekresultaten te krijgen. Een webwinkelier zou bijvoorbeeld in de backoffice een overzicht van de meest populaire zoektermen met resultaten moeten kunnen zien. Aan de hand hiervan kunnen de teksten en de catalogus geoptimaliseerd worden.

Factuur meesturen én downloaden factuur

Op veler verzoek staat dit nu op de Roadmap van 2018. Webwinkeliers zouden de mogelijkheid moeten hebben om de factuur in de orderbevestiging mee te kunnen sturen en klanten zouden deze via de website moeten kunnen downloaden. We gaan hiermee aan de slag.

Social login

Social login is dé oplossing voor snel en gemakkelijk inloggen. Met de social login hoeft een klant minder loginnamen en wachtwoorden te verzinnen en onthouden. Het inloggen gaat hierdoor razendsnel en met één klik op de muis is de klant ingelogd in jouw webwinkel. Dus jouw klanten hoeven geen wachtwoorden meer op te vragen. En jij hebt geen last meer van vastlopers en afhakers bij het inloggen.


SMS versturen bij status update

Met deze nieuwe add-on is het mogelijk om klanten via een sms op de hoogte te houden van de orderstatus. Een sms’je wordt automatisch verstuurd zodra de status van de bestelling wordt gewijzigd. In 2018 komt deze mogelijkheid er voor alle Shoptrader klanten!

Tot zover! Wij hoeven ons in het nieuwe jaar 2018 niet te vervelen. We hebben onwijs veel zin om alle bovenstaande projecten te realiseren. Maar eerst nog kerstontbijtjes, -brunches, - lunches en -diners om vervolgens knallend het jaar uit te gaan. Rest ons alleen nog om jullie supergezellige en liefdevolle feestdagen en het aller-allerbeste te wensen voor 2018!