31-05-2017 om 12:42:59

SEO-tips van Google voor starters


Er zijn jammer genoeg nogal wat cowboys in de wereld van online marketing. En wie moet u dan geloven? Op vlak van geloofwaardigheid zijn er weinigen die kunnen tippen aan Google-medewerkster Maile Ohye. In een filmpje van 10 minuten kruipt ze in de huid van een online consultant die zoveel mogelijk tips geeft aan een start-up met een website van minder dan 50 pagina’s en die op een handvol zoekwoorden wil verschijnen in de zoekresultaten.
 

In dit artikel leest u de belangrijkste lessen uit de tutorial van Maile Ohye. Als je als startende ondernemer snel bezoekers wilt binnenhalen via de zoekmachines, overweeg dan zeker deze stappen.
 

  • Stuur uw bezoekers naar uw domein met òf zonder “www”. De keuze is aan u, maar vermijd dat ze allebei dezelfde inhoud tonen. Mocht dit bij u het geval zijn dan kunt u een 301 redirect aanvragen.
  • Bevestig dat u eigenaar bent van de site in Google Webmaster Tools. Laat de verwittigingen ook doorsturen naar uw e-mailadres, zodat Google u op de hoogte kan brengen van potentiële problemen.
  • Controleer bestaande links naar uw domein. Werd het vroeger gebruikt door spammers? Dat zou de reden kunnen zijn waarom het moeilijk wordt om te scoren.
  • Maak gebruik van software voor webstatistieken. Het maakt niet uit of dit Google Analytics is of een ander pakket (Google Analytics is natuurlijk wel gratis), maar het is goed om gegevens over het gebruik van uw website te verzamelen. Ook al gaat u het nog niet meteen gebruiken voor analyses.
  • Ontwerp uw website doordacht. U zal verschillende soorten bezoekers binnenkrijgen: klanten, prospecten, investeerders, pers, sollicitanten … Al die doelgroepen moeten een uitstekende ervaring hebben bij het bezoek van uw website.
  • Bepaal uw conversie. Spoor uw bezoekers op iedere pagina aan om iets te doen, iets relevants. Verplicht hen niet om extra klikken uit te voeren. Een contactformulier op een specifieke pagina is een goed idee.
  • Schrijf uw teksten slim. Gebruik zoekwoorden in uw teksten die mensen normaal gezien gebruiken als ze informatie over uw product of dienst gebruiken.
  • Hou uw posities in de zoekresultaten in de gaten. Normaal gezien zou u op de eerste plaats moeten staan als iemand op uw bedrijfsnaam zoekt. Maar bekijk ook de posities van andere zoektermen.