31-05-2017 om 12:48:34 | Yuri Nanninga

SSL (HTTPS) en de invloed op SEO


Vorig jaar maakte Google bekend ‘HTTPS’ mee te laten wegen in de ranking van de organische zoekresultaten. Dit lijkt een grote stap richting een veiliger internet. Wij vinden dit een zeer positieve ontwikkeling. In dit artikel leggen we u uit wat HTTPS inhoudt en wat het voor uw webwinkel kan betekenen.

 

Wat is HTTPS?
 

Bij gebruik van HTTPS wordt de data die wordt verstuurd versleuteld. Het zorgt ervoor dat privacygevoelige informatie niet in verkeerde handen kan vallen. Op dit moment is de betaalomgeving al goed beveiligd door de Payment Service Provider, dit is in Nederland verplicht. Toch kan HTTPS een toevoeging zijn als u bijvoorbeeld om privacy gevoelige informatie vraagt. Ook geldt voor elke winkel dat de informatie in de adresbalk de bezoeker een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft.

 

Hoe kom je aan HTTPS?
 

Om een website van HTTP naar HTTPS om te zetten is het nodig om een SSL Certificaat te installeren. Deze SSL Certificaten zijn niet te kopiëren of na te maken omdat er per domeinnaam een bijbehorend SSL Certificaat wordt uitgegeven. SSL is het meest gebruikte veiligheidsprotocol op het Internet.

Een SSL certificaat kopen, installeren en integreren is minder moeilijk dat u misschien denkt. Allereerst moet er een zogeheten SSL-certificaat aangeschaft worden. Vervolgens moet het certificaat geïnstalleerd worden op de webserver(s). Ten slotte moet de website gebruik gaan maken van HTTPS in plaats van HTTP. Dit wordt voor u door ons in orde gemaakt. Er zijn verschillende SSL-certificaten beschikbaar met andere sleutels, garanties en algoritmen. Voor onze klanten hebben wij onderzocht welk eigen domein certificaat volgens ons het best aansluit. Wij kwamen uit op de zeer betrouwbare certificaten van Comodo die wij u op 2 manieren aanbieden met flinke korting:

 

 

Als u een SSL certificaat via uw shop als add-on installeert, hoeft u zich niet bezig te houden met de installatie ervan, dit maken wij voor u in orde!

 

HTTPS en SEO
 

Wie SEO zegt, zegt Google. Het doel van Google is om het internet zoveel mogelijk over een beveiligde verbinding te krijgen. Nu zal slechts 1% van de globale resultaten beïnvloedt worden door deze wijziging van Google, maar wij maken op uit de berichtgeving van Google dat dit in de nabije toekomst zwaarder zal gaan wegen.
HTTPS had altijd het nadeel dat websites trager werden. Dit is behoorlijk achterhaald omdat de meeste computers van tegenwoordig voorzien zijn van prima hardware die de snelheid compenseren.

 

Conclusie
 

Onze conclusie is dat de overstap naar HTTPS wel degelijk interessant is voor uw SEO, maar ook vanuit het perspectief van uw klant. Er zijn steeds meer signalen dat HTTPS een positieve invloed zal gaan hebben op de organische zoekresultaten. Bovendien straalt de webshop in HTTPS meer vertrouwen uit.