13-08-2015 om 12:45:48

U of jij hoe spreekt u uw klanten aan?


Wat is de juiste aanspreekvorm voor uw klanten, U of jij? Veel webwinkeleigenaren stellen zichzelf deze vraag bij het schrijven van teksten. Het ‘u of jij dilemma’ is levendig blijkt uit vele discussies op het web. We hebben ons er in verdiept, hier leest u en een paar tips die handig van pas komen in de communicatie met uw klanten.

 

De maatschappij verandert en het aanspreken met ‘u’ of ‘jij’ is daar een goed voorbeeld van. Twee generaties geleden was het niet meer dan normaal om ouders aan te spreken met ‘u’. tegenwoordig is het een uitzondering op de regel wanneer kinderen hun ouders of docenten met ‘u’ aanspreken.  Of dit een goede of slechte ontwikkeling is, weten wij niet. Wel weten we dat de woorden ‘u’ of ‘jij’ niet zo zeer een ingewikkelde betekenis hebben dan wel een ingewikkelde lading.

 

Wanneer ‘u’ en wanneer ‘jij‘?


Aanspreken in de u vorm geeft een bepaalde afstand. In geval van een zakelijke relatie of een verschil in status is ‘u’ de juiste aanspreekvorm. ‘U’ staat ook voor respect en beleefdheid.

‘Jij’ en ‘Je’ klinkt informeel en geeft een gevoel van gelijkheid en solidariteit.

 

Een aantal factoren wegen wat ons betreft mee in de keuze voor de keuze tussen ‘u’ en ‘jij’

 

Type markt – bent u door uw verzekeringsmaatschappij of bank wel eens aangesproken met ‘je’ of ‘jij’? Vast niet. Als u opereert in een zakelijke markt is ‘u’ vaak de beste aanspreekvorm

 

Type product – bijvoorbeeld: sommige producten vragen om een persoonlijke benadering.  Een bepaalde afstand tussen u en uw klant zou in de weg kunnen zitten.

 

Type klant – mensen op leeftijd worden graag aangesproken met ‘u’. Ook Belgen niet gewend om aangesproken te worden met je of jij. De keuze voor ‘u’ of ‘jij’ maakt ook uit per type klant. Als u uw doelgroep goed kent, kunt u die inschatting het beste maken.

 

Uw eigen persoonlijkheid  – soms past het gewoon niet bij iemand om anderen aan te preken met ‘jij’ of juist met ‘u’. Probeer vooral niet een aanspreekvorm te forceren, we zien dat de u-en en jij-en dan kris kras door elkaar lopen.
 

Blijf consistent
 

Kies een aanspreekvorm en wees vervolgens consistent. Het combineren van ‘u’ en ‘je’ werkt eigenlijk nooit in uw voordeel. Het is verwarrend en bij sommigen gaan de haren er recht van overeind staan. Maak dus een keuze en blijf daarbij.


Derde optie
 

Er is nog een derde optie: Wie niet ‘u’ of ‘jij’ wilt gebruiken, kiest veiligheidshalve geen van beide.  Het vermijden van aanspreekvormen in blogs, webteksten en advertenties is ook een mogelijkheid. Wilt u geen risico nemen? Dan gewoon geen ‘u’ of  ‘jij’!


Zo doen wij het
 

Ook wij worstelen soms met de aanspreekvorm. In blogs, op social media of in de communicatie met webwinkeliers via de klantenservice. We hebben besloten de u vorm te hanteren in teksten die niet aan één persoon gericht zijn. We weten immers niet wie we aanspreken.

 

In één op één communicatie volgen we ons gevoel en spreken we soms met ‘u’ en soms met ‘je’. We willen namelijk geen onnodige afstand creëren maar ook respectvol en beleefd omgaan met onze klanten en relaties . Hiermee doorbreken we de regel ‘wees consequent’ bewust. Maar we hopen toch consequent inconsequent hierin te zijn : )