10-08-2016 om 12:40:29

Uw bezoekers omzetten in klanten


Met deze tips maak je van bezoekers klanten
 

De omzet van je webwinkel wordt bepaald door drie factoren: het aantal bezoekers in je webwinkel, het deel van de bezoekers dat een aankoop doet en het orderbedrag per klant. Als je je omzet wilt vergroten, kun je dat dus op drie manieren aanpakken. Door het vergroten van het aantal bezoekers, door van bezoekers klanten te maken en door het bestelbedrag per klant te verhogen. In dit artikel gaan we in op een van deze factoren en krijg je een aantal tips om van bezoekers klanten te maken. Hiermee verhoog je het conversiepercentage van je webwinkel: het percentage bezoekers dat tot een aankoop over gaat.
 

Geef je webwinkel een professionele en overzichtelijke lay-out

Zorg ervoor dat alle aandacht in je webwinkel uitgaat naar je producten. Houd het design van je webwinkel dus rustig en overzichtelijk. Er is niets mis met een witte achtergrond, daarop komen de producten doorgaans heel goed tot hun recht. Plaats de standaard webwinkel elementen op een plek waar de bezoeker deze verwacht. Het logo staat bijvoorbeeld altijd links – of midden boven, de zoekfunctie bevindt zich meestal rechtsboven en het menu horizontaal bovenaan of verticaal aan de linker kant van het scherm. Zorg bovendien voor een duidelijke en eenvoudige navigatie zodat bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken. Heb je een groot menu, sorteer dit dan op alfabetische volgorde of maak subcategorieën aan.

Denk ook na over het gebruik van kleur in je webwinkel. Kleuren roepen bepaalde gevoelens en associaties op en kunnen mensen aanzetten tot actie. De kleur oranje doet dat bijvoorbeeld. Blauw straalt betrouwbaarheid uit. Deze kleurcombinatie zie je dan ook regelmatig in webwinkels terugkomen. Kijk bijvoorbeeld naar Coolblue, Albert Heijn en Bol. Verdiep je in wat een bepaalde kleur oproept en maak daar handig gebruik van. Kies voor kleuren die passen bij je doelgroep en de producten die je verkoopt.


Call to Action: verleid bezoekers tot een aankoop

Het belangrijkste element op een productpagina is de bestelknop, oftewel de call to action button. Zorg ervoor dat deze knop er uit springt door de knop een opvallende kleur te geven. Kies bij voorkeur voor een kleur die past bij de rest van het design, maar die niet elders in de webwinkel gebruikt wordt. Door per pagina te kiezen voor slechts één opvallende call to action kun je bezoekers in een bepaalde richting leiden, steeds een stapje verder het bestelproces in. Je verleidt ze als het ware tot een aankoop.


Communiceer je Unique Selling Points (USP’s)

Wat maakt jouw webshop bijzonder? Anders dan de anderen? Waarom moeten consumenten juist bij jou kopen? Benadruk vooral wat de voordelen voor bezoekers zijn als deze bij jou bestellen. Wat levert het hen op? Het is belangrijk dat je helder hebt waarin jouw webwinkel zich onderscheidt van je concurrenten en dat je dit duidelijk naar buiten brengt. Geef de unique selling points een prominente plek op de website, zodat ze twijfelende consumenten overtuigen en over de streep trekken. Je kunt ze bijvoorbeeld in de header en footer laten terugkomen, maar ook op de productpagina’s, in de buurt van de bestelknop.
 

Geef elk product een uitgebreide omschrijving

Voordat een bezoeker tot een aankoop overgaat, verzamelt hij eerst zoveel mogelijk informatie over het product. Schrijf dus voor elk product in je webwinkel een unieke, duidelijke en uitgebreide omschrijving. Geef zoveel mogelijk relevante informatie, maar kopieer geen teksten van je leverancier. Gebruik de productteksten daarnaast om je bezoeker enthousiast te maken en ze te stimuleren om tot een aankoop over te gaan. Dit doe je onder andere door actief te schrijven en tips te geven over het gebruik van het product. Bijkomend voordeel van goede productomschrijvingen is dat je webwinkel beter gevonden wordt in zoekmachines.
 

Plaats duidelijke productfoto’s

Een van de grootste drempels om online een aankoop te doen is dat men het product niet kan vasthouden, voelen en van alle kanten kan bekijken. Goede productfoto’s kunnen deze drempel aanzienlijk verlagen en daarmee je omzet verhogen. Zorg voor duidelijke productfoto’s die details tonen en waarop ingezoomd kan worden. Gebruik een witte achtergrond, zodat alle aandacht naar het product gaat. Plaats meerdere afbeeldingen per product zodat je het van alle kanten kunt laten zien en gebruik indien van toepassing ook sfeerbeelden om een nog beter beeld van een product te geven.
 

Maak belangrijke informatie gemakkelijk vindbaar

Veel bezoekers haken alsnog af als ze er pas bij het betalen achter komen dat er nog (hoge) verzendkosten berekend worden. Of dat de levertijd wel erg lang is. Geef dus vooraf duidelijkheid over deze belangrijke zaken. Maak direct duidelijk wat de verzendkosten, levertijd, betaalmethoden en retourvoorwaarden zijn. Vermeld tevens je contactgegevens op een duidelijke plek en zorg ervoor dat bezoekers eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een contactformulier of een live chat in je webwinkel. Plaats op de contactpagina niet alleen een formulier, maar ook je volledige bedrijfsgegevens: je naam, vestigingsadres, e-mailadres, telefoonnummer, KvK- en btw nummer. Consumenten willen weten met wie ze zaken doen. Het geven van deze informatie is niet alleen verplicht, je verhoogt er ook de betrouwbaarheid van je webwinkel mee.
 

Plaats klantreviews voor een betrouwbare uitstraling

Natuurlijk kun je zelf vertellen dat je betrouwbaar bent en mooie producten levert, maar consumenten nemen dat eerder aan als anderen het over je zeggen. Zet hier je bestaande klanten voor in. Vraag klanten of ze een review over je webwinkel willen plaatsen. Gebruik daarvoor niet een gastenboek, maar bij voorkeur een onafhankelijke dienst als KiyOh of Feedback Company. Ook WebwinkelKeur is een aanrader. Zij combineren reviews met een keurmerk, waardoor de betrouwbaarheid nog meer vergroot wordt. De reviews kun je via een widget in je eigen webwinkel tonen. Plaats de widget bij voorkeur bovenaan de webwinkel, waar deze goed opvalt.
 

Vraag geen onnodige informatie aan de klant

Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen. Vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.
Met bovenstaande tips maak je van bezoekers klanten en zal de omzet van je webwinkel stijgen. Heb je zelf nog een tip of juist een vraag, laat dat hieronder bij de reacties weten. Wil je meer weten over hoe je van bezoekers klanten maakt, kijk dan ook eens op https://www.succesmetjewebshop.nl.