27-01-2015 om 12:48:47

Van klant naar ambassadeur


Het is een bekende wijsheid dat het binnenhalen van een nieuwe klant meer kost dan het behouden van een bestaande. Bovendien blijft een tevreden klant terugkomen, trekt een blije klant nieuwe klanten aan en een betrokken klant is ambassadeur voor uw onderneming. Juist dat laatste is voor elke webwinkel ontzettend waardevol. Slaagt u erin om van vaste klanten ambassadeurs te maken, dan ontwikkelt u een marketingmethode die veel omzet kan opleveren zonder dat het u veel geld kost.

Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel leest u tips & tricks om uw klanten langdurig te binden.

 

Welkom terug!

 

De eerste stap die u zet in het behalen van ambassadeurs is het creëren van een loyale achterban. Dat is voor iedereen haalbaar met een kleine investering. Prijs en service zijn de twee belangrijke factoren voor consumenten. Als u niet de goedkoopste kunt zijn, zorg er dan voor dat uw service optimaal is. Snelle reactietijd, nette bezorging en een keurige administratie vormen de basis. Is uw klant tevreden na één aankoop, dan is de kans groot dat u hem terug ziet. Keert uw klant uit zichzelf terug? Dat is goed nieuws! Laat hem weten dat u het heeft opgemerkt en dat u zijn terugkeer waardeert, geef uw terugkerende klanten het gevoel dat u blij met hen bent.

 

Privileges

 

Geef uw trouwe klant privileges waardoor ze zich gewaardeerd voelen en graag terug komen. Een voorbeeld van zo’n privilege is uitgenodigd worden voor exclusieve voorverkoop van een nieuw product.

 

TIP: maak een speciale nieuwsbrief, alleen voor uw trouwe klanten, met een speciale aanbieding of uitnodiging.

 

In de watten

 

Overtref de verwachting van uw klanten! Uit onderzoek blijkt dat je altijd iets extra’s bieden ten opzichte van je reguliere dienstverlening, maar dat betekent tegelijkertijd dat je een klant niet teveel moet beloven. Biedt genoeg om hem over de streep te trekken, maar geef onverwacht een beetje extra, om de verwachting te overtreffen. Wanneer werd u verrast door goede service of een top product?

 

TIP: Schrijf een persoonlijk kaartje bij een bestelling van de klant, een kleine moeite maar een mooi gebaar.

 

Volgende stap

 

U legt uw klanten in de watten met een doel: u wilt dat hij zijn vrienden en familie vertelt over uw webwinkel. Dat maakt hem een ambassadeur! De kans dat uw klant uit zichzelf zijn achterban vertelt over u, is niet zo groot. Wacht daarom niet tot uw klant uit zichzelf een aanbeveling doet maar vraag actief om zijn mening te delen. Wees hierin concreet en vermijd vaag taalgebruik. Benoem met wie uw klant zijn ervaring kan delen: vrienden, familie of collega’s. In elk geval niet ‘met iemand’, dat is te vaag.

 

TIP: Reviews van andere klanten worden door de consument als zeer betrouwbaar beschouwd: 90% van de internetgebruikers vinden aanbevelingen van klanten zeer betrouwbaar. Vraag daarom uw terugkerende klant een review te schrijven. Een goede recensie is waardevol, voor u en uw (toekomstige) klant. KiYoh is een onafhankelijke recensie-tool voor de consument een wordt door consumenten beschouwd als een betrouwbare koppeling voor klantenbeoordelingen.

 

Tools

 

Shoptrader heeft een prettige add-on ontwikkeld waarmee iedereen gemakkelijk en effectief een loyaliteitsprogramma kan opzetten. Geef speciale kortingen en laat je loyale klanten punten sparen die ze kunnen inruilen voor korting op hun volgende aankoop. Ook een aanbeveling via Social Media kan meteen worden beloond met spaarpunten voor uw webshop.

Een nieuwsbrief speciaal voor loyale klanten is een uitstekend middel om speciale aanbiedingen en acties te communiceren. Maak gebruik van de nieuwsbrief optie in je Shoptrader backoffice of verstuur via super-applicatie MailChimp. MailChimip is het perfecte programma voor e-mail marketing. U creëert gemakkelijk een mooie opmaak, verzendt razendsnel en ontvangt uitgebreide rapportage van openings en clicks!

 

Meer inspiratie

 

Heineken staat bekend om haar slimme marketing. In dit artikel staat een voorbeeld van hoe Heineken haar klanten aan de organisatie bindt.

Online magazine Frankwatching schreef een inspirerend artikel over hoe je vrienden wordt met je klanten.

Wij houden van infographic’s! Dit is een voorbeeld van een heldere infographic die uitlegt hoe ‘brand advocacy’ werkt.

 

Vinden uw vrienden dit ook interessant? Deel dit artikel!