31-05-2017 om 12:44:24

Drukte in de webwinkel hoe voorkomt u stress


Veel webwinkels verkopen producten die rond bepaalde tijden van het jaar populairder zijn dan andere. Maar ook winkels met een stabiele vraag kennen drukke periodes, bijvoorbeeld rond de feestdagen. Hoe gaat u om met grote drukte en periodes van stress en hectiek door de grote toename van het aantal orders?
 

We stelden deze vraag aan een expert binnen ons platform: Neeltje Bagchus die sinds 3 jaar eigenaresse is van de webwinkel Partypakjes.nl. De webshop is gespecialiseerd in feestkleding en kostuums. Het eerste jaar dat ze de winkel had, werd ze overvallen door de drukte rond carnaval. “We kregen alles op tijd verzonden maar we hadden geen tijd over voor communicatie met de klant die daar juist wél behoefte aan had. Wanneer je een product verkoopt dat voor een bepaalde deadline binnen moet zijn, is het voor de klant extra belangrijk om zeker te weten dat zijn bestelling op tijd binnen is.” Twee jaar later hebben Neeltje en haar man alles onder controle en kunnen ze de drukke periodes rond Oktoberfest, Halloween en carnaval gemakkelijk aan.

Om stress en ontevreden klanten te voorkomen heeft Neeltje 6 gouden tips op een rijtje gezet:
 

1 Heldere bestel- en bezorgprocedure
 

We merken het nu ook zo vlak voor Halloween: klanten willen de zekerheid dat ze hun bestelling op tijd krijgen en gaan daarom bellen of e-mailen. Dat is op zich prima want het is ook een contactmoment met de klant, maar je moet wel zorgen dat je hier de tijd voor hebt.

Je kan deze telefoontjes en mails voorkomen door heel helder te communiceren over de bestel- en leverprocedure, op de website maar ook in de bevestigingsmail (s) die worden verzonden. Zorg in elk geval altijd voor een track en trace nummer.


2 Eerlijke en duidelijke productbeschrijving
 

Door een juiste en eerlijke productbeschrijving weet de klant beter wat hij kan verwachten. Verkoop je kleding, wees dan ook heel duidelijk over de maten. Zo voorkom je retouren die tijdrovend en kostbaar zijn.


3 Wees bereikbaar
 

Communiceer zo snel mogelijk ook al ben je druk. Uiteindelijk levert dit je (tijd)winst op.


4 Schep orde
 

Zorg dat je al je producten makkelijk kunt vinden. In ons geval hebben we een magazijn en is alles genummerd en eenvoudig te vinden. Dit is wel echt een proces geweest, het valt nog niet mee om het met onze uiteenlopende artikelen te doen. Maar hoe eerder je hiermee begint hoe beter. Houdt er ook rekening mee dat je kunt gaan groeien, anders loop je achter de feiten aan.


5 Maak je agenda leeg
 

Zorg dat er zo min mogelijk bijzaken gepland staan in de drukke periode. Zorg eventueel voor opvang voor je kinderen en laat iemand voor je koken.


6 Schakel (tijdelijke) hulp in
 

Wij werken met zijn drieën. Mijn man, ik en een medewerkster. Dit werkt uitstekend. In de echt drukke periode voor carnaval hebben we extra handen nodig. Dat weten we van te voren dus regelen we dat ook van te voren. Het is ideaal als je flexibele mensen hebt. In ons geval krijgen we hulp van moeder en een vriendin.