04-09-2014 om 12:49:20

Welke kleuren kiezen voor je webwinkel design?


De kleuren die je kiest voor je webwinkel design reflecteren het karakter van de webwinkel. Kleuren bepalen emotie en besluit tot kopen van een artikel. Dat is dus afhankelijk van wat er verkocht wordt. Bijvoorbeeld webwinkels die voeding verkopen gaan vaak voor rood, groen en geel.  Maar hoe weet ik nu welke kleuren ik zou moeten gebruiken voor mijn webwinkel. Eerst maar even een overzicht van kleuren.

 

-Rood staat van energie en emotie. Kleur zet aan tot ondernemen van actie.

-Oranje staat voor sociaal, communicatie en optimisme.

-Geel kleur van de geest. Staat voor optimisme en blijdschap.

-Groen staat voor balans en groei.

-Blauw staat voor vertrouwen, vrede, loyaliteit en integriteit.

-Wit staat voor perfectie, puurheid.

-Bruin staat voor veiligheid en materiële rijkdom.

-Zwart staat voor mysterieus maar vooral voor kracht en zelfvertrouwen.

 

Hoe kies je nou je perfecte kleur?
 

Vaak worden er kleuren gebruikt die de focus leggen op de verkeerde dingen. Wij zien vaak webwinkels van klanten met “mickey mouse” kleuren.  Bijvoorbeeld een fel gekleurde paarse achtergrond.  De focus van een bezoeker moet niet naar de achtergrond maar naar de bestelbutton. Het gaat om aandacht van de klant op de juiste onderdelen en kleuren die zorgen voor harmonie.

 

Kijk naar wat voor soort artikelen je verkoopt. Een webwinkel die design kleding voor heren verkoopt of bijvoorbeeld stoere mannenhorloges kunnen beter de kleur zwart gebruiken. Zwart staat voor kracht en zelfvertrouwen.

 

Breng harmonie aan met 3 basiskleuren. Het gaat om de juiste combinatie tussen kleur van tekst, achtergrond, titels en knoppen. Je hebt hier hele mooie tools voor om harmonieuze kleuren te kiezen. een goed voorbeeld is Adobe Kuler https://kuler.adobe.com. Stel je wilt een mooi dropdownmenu maken vul dan je basis kleur in het middelste vlak in. Wanneer je op schaduwen klikt zie je aanbevolen kleuren die je bijvoorbeeld als dropdownmenu border kan gebruiken.