31-05-2017 om 12:41:11 | Matthew van der Kroef

Zoekwoord analyse opstellen voor je webshop


Zoekwoord analyse is het eerste punt uit de blog van Astrid. In deze blog ga ik hier dieper op in. Wat is het nut van een zoekwoord analyse? Hoe begin je hiermee? Waarom is dit belangrijk?
 

Waarom een zoekwoord analyse?
 

Met een zoekwoord analyse breng je de woorden in kaart die interessant zijn om te gebruiken in je webshop. Het lijkt me duidelijk dat wanneer ik een online marketing cursus verkoop ik me niet hoef te richten op zoekwoorden als kleding.

Een zoekwoord analyse zorgt ervoor dat je precies te weten komt welke termen belangrijk zijn voor jou om op gevonden op te worden. Daarnaast kan je in kaart brengen hoe vaak er gemiddeld per maand op dat ene zoekwoord gezocht wordt.


Het begin van een zoekwoord analyse
 

Begin met brainstormen. Breng in kaart via welke thema’s klanten bij jou zouden moeten komen.
Richt je niet volledig op een groot zoekwoord. Het is een grote kans dat dit een algemeen woord is. Daarnaast kan je potentiële bezoekers missen doordat je je volledig richt op een zoekwoord.

Schrijf in een paar woorden op wat jou webwinkel doet. Vervolgens schrijf je er aantal samenhangende thema’s bij. Mijn brainstorm sessie voor het zoekwoord “online marketing cursus” ziet er als volgt uit:
 

zoekwoord analyse voor je webshop
 

Interessante zoekwoorden
 

Al deze zoekwoorden zijn in principe gerelateerd aan mijn startpunt. Het ene woord zal interessanter zijn dan het andere, maar er zit wel een samenhang in. Deze woorden kan ik natuurlijk ook samenvoegen om tot nieuwe woordcombinaties te komen. Door het samenvoegen van zoekwoorden ga ik me specifieker richten op een (doel)groep. Kijk even naar de onderstaande afbeelding.
 

Zoekwoord analyse Google
 

Zoals je ziet zijn er heel veel gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten op het woord “cursus”. Echter vindt ik dit niet interessant om op gevonden te worden. Het woord “cursus” zeg vrij weinig over wat er nu precies gezocht wordt. Zoekt men een cursus koken, yoga of autorijden? De kans is aanzienlijk groot dat wanneer deze persoon op mijn website terecht komt ik niet voldoe aan de verwachting.

Het wordt al een stuk interessanter als we kijken naar het zoekwoord “online cursus”. Dit geeft in principe al een stuk beter aan naar wat mensen opzoek zijn, namelijk een cursus die online is. Als deze mensen op mijn site komen is de kans dat ze vinden wat ze zoeken een stuk groter.

Het meest interessante zoekwoord uit dit voorbeeld is “online marketing cursus”. Het is een zeer specifieke zoekterm die voor zich spreekt. De consument weet duidelijk waar hij naar opzoek is. Indien de website hier goed op is ingericht is de kans groot dat de consument daadwerkelijk een aankoop doet.

In de kolom gem. maandelijkse zoekopdrachten zie je per zoekwoord een flink verschil ontstaan. Over het algemeen geldt hoe specifieker een zoekwoord, hoe minder zoekopdrachten maar hoe hoger de koop intentie is.

Wie van jullie heeft in het oriëntatieproces naar een vakantie niet gezocht op “goedkope vakantie”? Pas toen je wist waar je heen ging werd dit een specifiekere zoekopdracht, waarschijnlijk zo iets als: “goedkope vakantie Spanje” of “goedkope vliegvakantie naar Zuid-Amerika”.
 

Hoe wordt je vindbaar op zoekwoorden
 

Je hebt inmiddels bepaald welke zoekwoorden belangrijk zijn. Nu wil je er natuurlijk voor zorgen dat je op deze zoekwoorden ook gevonden wordt in de zoekmachine. Het beste is om deze zoektermen op diverse manieren in de webshop terug te laten komen. Denk bijvoorbeeld aan de product omschrijving en product titel. Wil je verder gaan dan deze voor de hand liggende opties? Neem dan is de namen van je plaatjes onder de loep. Grote kans dat je alt-teksten niet zijn ingevuld. Daarnaast kan je ook diverse links aanmaken in je webshop naar relevante artikelen. Ter illustratie hiervan schets ik even volgde voorbeeld:
 


 

Heb jij al kennis van online marketing en wil jij deze verder uitbreiden? Dan is deze cursus online marketing voor jou bedoeld.

Voorkennis:
Voor deze cursus is het noodzakelijk dat je voorkennis hebt van de basisbeginselen van online marketing. Heb je deze nog niet? Klik dan op deze link om naar het overzicht te gaan.

Je zou deze link de ankertekst kunnen geven: “online marketing cursus basis”. Op deze manier laat je het zoekwoord op een relevantie manier terug komen.

Zoals je ziet heb ik zowel relevante woorden als het zoekwoord op een andere manier terug laten komen. De relevante zoektermen heb ik underlined  gemaakt en de zoekterm heb ik vetgedrukt.
 

Belangrijk voor het optimaliseren van zoekwoorden
 

Onthoudt dat je tekst nog steeds leesbaar moet zijn voor echte mensen. Het heeft geen zin om de productomschrijving vol te zetten met alle zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Ook het plaatsen van witte tekst op een witte achtergrond, zodat een bezoeker dit niet leest, werkt niet. Als Google je betrapt op een van deze methodes kan je een penalty krijgen. Dit heeft een negatieve invloed op de zoekresultaten.